مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

990
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

588
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر تجویز توام خوراکی رتینوئیک اسید ولسیتین بر یادگیری فضایی موشهای صحرایی نر بالغ نژاد NMRI در دستگاه ماز T - شکل

صفحات

 صفحه شروع 261 | صفحه پایان 271

چکیده

 مطالعات نشان می دهد که لسیتین (Lc) و ویتامین (RA) A در روند یادگیری و حافظه تاثیر دارد. در این مقاله اثرات توام Lc و RA  بر یادگیری فضایی موشهای صحرایی نر در دستگاه ماز - T شکل بررسی شده است. بدین منظور از موشهای صحرایی نر بالغ نژاد NMRI با میانگین 25 ± 275 گرم (5-4.5) ماهه, استفاده شد. تمامی موشها با دستگاه ماز-T شکل بر طبق روش استاندارد طی 9 روز متوالی در 12 گروه هفت تایی ارزیابی رفتاری شدند. به موشهای گروه (3-1) مقادیر مختلف (480, 240, 120mg/kg) RA در مدت 9 روز, به گروه (7-4) مقادیر مختلف (160000, 120000, 80000, 40000Iu/kg) RA در مدت 5 روز و به گروههای شاهد Lc یا ویتامین A گروه (9و8) آب مقطر خورانده شد. در گروه کنترل (گروه10) هیچ گونه تجویزی صورت نگرفت. نتایج نشان داد Lc120mg/kg و همچنین RA (120000, 80000 Iu/kg) زمان یادگیری را در روزهای آزمایش و آزمون خاموشی کاهش می دهد. در گروه 11 (RA80000Iu/kg, Lc120mg/kg) و در گروه 12 (RA 120000Iu/kg, Lc 120mg/kg) تجویز خوراکی به صورت توام انجام شد و نتایج نشان داد تجویز مقادیر توام (Lc120mg/kg و ویتامین 8000Iu/kg A) یادگیری فضایی را بهبود می بخشد(P≤0.05). بنظر می رسد که ویتامین A باعث افزایش سطح فعالیت آنزیم استیل کولین ترانسفراز می گردد. در نتیجه ساخته شدن استیل کولین ناشی از لسیتین که پیش ساز کولین است را افزایش می دهد و این افزایش باعث بهبود یادگیری می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آفرینش خاکی، محمدرضا، معاضدی، احمدعلی، و عباس نژاد، مهدی. (1383). اثر تجویز توام خوراکی رتینوئیک اسید ولسیتین بر یادگیری فضایی موشهای صحرایی نر بالغ نژاد NMRI در دستگاه ماز T - شکل. زیست شناسی ایران، 17(3)، 261-271. SID. https://sid.ir/paper/21019/fa

    Vancouver: کپی

    آفرینش خاکی محمدرضا، معاضدی احمدعلی، عباس نژاد مهدی. اثر تجویز توام خوراکی رتینوئیک اسید ولسیتین بر یادگیری فضایی موشهای صحرایی نر بالغ نژاد NMRI در دستگاه ماز T - شکل. زیست شناسی ایران[Internet]. 1383؛17(3):261-271. Available from: https://sid.ir/paper/21019/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا آفرینش خاکی، احمدعلی معاضدی، و مهدی عباس نژاد، “اثر تجویز توام خوراکی رتینوئیک اسید ولسیتین بر یادگیری فضایی موشهای صحرایی نر بالغ نژاد NMRI در دستگاه ماز T - شکل،” زیست شناسی ایران، vol. 17، no. 3، pp. 261–271، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/21019/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button