مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

749
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

558
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر تجویز دهانی لسیتین بر یادگیری فضایی موش های صحرایی

صفحات

 صفحه شروع 141 | صفحه پایان 148

چکیده

 سابقه و هدف: لسیتین (فسفاتیدیل کولین) به عنوان پیش ساز استیل کولین شناخته شده است. از طرفی شواهد حاصل از مطالعات بروی حیوان های آزمایشگاهی نشان می دهد که سیستم کولینرژیک نقش مهمی در یادگیری و حافظه بر عهده دارد. در این مطالعه ما اثرات تجویز دهانی مقادیر مختلف لسیتین را بر بهبود یادگیری فضایی در دستگاه ماز T- شکل بررسی کردیم.مواد و روش ها: در این پژوهش از موش های صحرایی نر بالغ نژاد NMRI استفاده شد. حیوان ها در 5 گروه تقسیم بندی شدند. در موش های گروه آزمایش گروه های (3-1) رژیم مکمل لسیتین در مقادیر120 mg/Kg) , 240 و 480) و در گروه حلال (گروه4) آب مقطر به عنوان حلال لسیتین, به مدت 9 روز متوالی, هر روز یک ساعت قبل از آزمایشات, به وسیله لوله دهانی- معدی تجویز شد و موش های گروه کنترل (گروه 5) فقط با رژیم معمولی تغذیه شدند. هم چنین برای ارزیابی یادگیری فضایی از دستگاه ماز T- شکل استفاده شد که مطابق روش استاندارد, تمامی موش ها به مدت 9 روز متوالی, آموزش داده شدند. یافته ها: تحلیل و تجزیه آماری به روش آنالیز واریانس نشان داد که تجویز لسیتین در هر سه دوز مورد استفاده 120 mg/Kg), 240 و 480) باعث کاهش میانگین تاخیرها تا رسیدن به معیار یادگیری در روزهای یادگیری و تست خاموشی می گردد (به ترتیب (p<0.001, p<0.001, p<0.05 هم چنین لسیتین در هیچ کدام از دوزهای مصرفی اثر معنی داری بر میانگین دفعات آموزش و خطا در یادگیری ساده و معکوس نداشت. نتیجه گیری: یافته های فوق نشان می دهد تجویز لسیتین, زمان فراگیری را بهبود داده است که ممکن است این عمل از طریق افزایش سطح استیل کولین و در نتیجه بهبود عملکرد سیستم کولینرژیک انجام شده باشد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

آفرینش خاکی، محمدرضا، معاضدی، احمدعلی، و عباس نژاد، مهدی. (1383). اثر تجویز دهانی لسیتین بر یادگیری فضایی موش ‌های صحرایی . مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 3(3 (پی در پی 11))، 141-148. SID. https://sid.ir/paper/71351/fa

Vancouver: کپی

آفرینش خاکی محمدرضا، معاضدی احمدعلی، عباس نژاد مهدی. اثر تجویز دهانی لسیتین بر یادگیری فضایی موش ‌های صحرایی . مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان[Internet]. 1383؛3(3 (پی در پی 11)):141-148. Available from: https://sid.ir/paper/71351/fa

IEEE: کپی

محمدرضا آفرینش خاکی، احمدعلی معاضدی، و مهدی عباس نژاد، “اثر تجویز دهانی لسیتین بر یادگیری فضایی موش ‌های صحرایی ،” مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، vol. 3، no. 3 (پی در پی 11)، pp. 141–148، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/71351/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button