مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

615
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

653
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت و اعتباریابی آزمون اختلال زبان نوشتاری برای پایه تحصیلی سوم ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 99 | صفحه پایان 124

چکیده

 سنجش میزان توانایی زبان نوشتاری و نیز تشخیص اختلال در این حوزه از جنبه های همچون پژوهش بر زبان نوشتاری, تشخیص درست و به موقع اختلال در این زمینه, اهمیت دارد. هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی آزمون اختلال زبان نوشتاری برای پایه تحصیلی سوم ابتدایی بود. طرح پژوهش توصیفی بود. جامعه آماری تمامی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی شهرستان سمنان در سال تحصیلی 95-1396 بود. نمونه پژوهش 202 دانش آموز دختر و پسر بود که به صورت نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای اجرای پژوهش آزمون طراحی شد, عامل های این آزمون با توجه به آموزش ها و محتوای کتبِ مربوطه در پایه یکم ابتدایی تعیین شد. نوع سوال ها با توجه به تنوع تکالیف آموزشی در نظر گرفته شد. تعداد سوال ها به نسبت فراوانی هر تکلیف در محتوای های آموزشی تعیین شد. در دو نوبت طرح اجرای مقدماتی (پایلوت) انجام شد. داده ها با نرم افزار SPSS و به روش تحلیل عاملی اکتشافی تحلیل شد. نتایج نشان داد که ابزار طراحی شده نهایی از پنج عامل علامت گذاری, واژگان, نگارش, درک مطلب و املاء اشباع شده است. میزان پایایی بر حسب آلفای کرانباخ برای عامل علامت گذاری 777/0, واژگان 826/0, نگارش, درک مطلب, املاء 892/0 و برای کل ابزار 905/0 است. میزان پایایی بازآزمایی 942/0 و میزان همبستگی آن با نمرات ترمی املاء دانش آموزان 724/0 و در سطح (01/0P<) معنادار بود. همچنین این ابزار به طور معناداری بین دو گروه دانش آموزان دارای اختلال زبان نوشتاری و دانش آموزان سالم به طور معناداری تمایز گذاشت (01/0P<). با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت که ابزار ساخته شده برای پایه سوم دارای خصوصیات روان سنجی مناسب جهت کاربرد برای سنجش توانایی زبان نوشتاری, تشخیص اختلال در زبان نوشتاری, بررسی رابطه این زبان نوشتاری و اختلال در این زمینه با متغیرهای دیگر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مرادی، شهاب، رضایی، علی محمد، و طالع پسند، سیاوش. (1397). ساخت و اعتباریابی آزمون اختلال زبان نوشتاری برای پایه تحصیلی سوم ابتدایی. ناتوانی های یادگیری، 8(2 (پیاپی 29) )، 99-124. SID. https://sid.ir/paper/210227/fa

    Vancouver: کپی

    مرادی شهاب، رضایی علی محمد، طالع پسند سیاوش. ساخت و اعتباریابی آزمون اختلال زبان نوشتاری برای پایه تحصیلی سوم ابتدایی. ناتوانی های یادگیری[Internet]. 1397؛8(2 (پیاپی 29) ):99-124. Available from: https://sid.ir/paper/210227/fa

    IEEE: کپی

    شهاب مرادی، علی محمد رضایی، و سیاوش طالع پسند، “ساخت و اعتباریابی آزمون اختلال زبان نوشتاری برای پایه تحصیلی سوم ابتدایی،” ناتوانی های یادگیری، vol. 8، no. 2 (پیاپی 29) ، pp. 99–124، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/210227/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا