مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,300
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,032
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش رسانه های جدید در روابط اجتماعی دانشجویان با تاکید بر اینترنت (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه تهران)

صفحات

 صفحه شروع 137 | صفحه پایان 150

چکیده

 امروزه ظهور و گسترش رسانه های جدید و تاثیر انکارناپذیر آنها بر جامعه, بالاخص جنبه ارتباطی آن که بر تمام ابعاد زندگی بشری تسری یافته است, از دیدگاه جامعه شناسی ماهیتی اجتماعی پیداکرده است. رویکردها و رهیافت هایی که مبین نقش این رسانه ها در میزان تعاملات و ارتباطات اجتماعی هستند, آنها را مبنای کلیدی بهبود روابط اجتماعی و تعامل بین افراد جامعه و نهادها قرار می دهند. در این بین اینترنت به عنوان اصلی ترین رسانه نوین ارتباطی نقشی اساسی را در این تعاملات ایفا می کند. از آنجایی که دانشجویان از جمله اولین گروه هایی بودند که فرصت استفاده از این رسانه را به دست آوردند و با توجه به نقش بی بدیل و انکار ناپذیر این قشر از جامعه در تحولات اجتماعی و سیاسی معاصر, ایجاب می کند نسبت به آنها و تاثیراتی که این رسانه در روابط اجتماعی آنها دارد تا حدی حساس بود.در تحقیق حاضر قصد داریم تا با دیدی جامعه شناختی, به بررسی نقش رسانه اینترنت در روابط اجتماعی دانشجویان بپردازیم. از این رو در این پژوهش اینترنت متغیر مستقل و روابط اجتماعی متغیر وابسته است. روش تحقیق از نوع پیمایش و جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه تهران است که از میان آنها 368 نفر بر اساس فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شده اند. اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه که دارای سوالات مرتبط با متغیر مستقل و متغیر وابسته بود, به دست آمد. اطلاعات مندرج در پرسشنامه ازطریق آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در پایان از سه فرضیه مطروحه درباره میزان روابط اجتماعی (در سطوح خانواده, دوستان و افراد جامعه) که به ترتیب با متغیرهای (میزان استفاده, مدت استفاده و نوع استفاده از اینترنت) مطرح شده اند, یافته های تحقیق نشان داد, رابطه معناداری بین میزان استفاده از اینترنت و میزان روابط در سطح خانواده وجود ندارد اما این رابطه در سطح رابطه با دوستان و افراد جامعه معنادار است. همچنین بین مدت آشنایی و استفاده از اینترنت و میزان روابط در سطح خانواده رابطه وجود دارد و این رابطه در سطح دوستان و افراد جامعه وجود ندارد. همچنین مشخص شد درخصوص رابطه نوع استفاده از اینترنت و میزان روابط افراد, فعالیت های اجتماعی در اینترنت در میزان روابط اجتماعی افراد در هر سه سطح نقش ایفا کرده اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مهدی زاده، سیدمحمد، و ابراهیمی، سعید. (1393). نقش رسانه های جدید در روابط اجتماعی دانشجویان با تاکید بر اینترنت (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه تهران). مطالعات رسانه ای، 9(24)، 137-150. SID. https://sid.ir/paper/211929/fa

    Vancouver: کپی

    مهدی زاده سیدمحمد، ابراهیمی سعید. نقش رسانه های جدید در روابط اجتماعی دانشجویان با تاکید بر اینترنت (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه تهران). مطالعات رسانه ای[Internet]. 1393؛9(24):137-150. Available from: https://sid.ir/paper/211929/fa

    IEEE: کپی

    سیدمحمد مهدی زاده، و سعید ابراهیمی، “نقش رسانه های جدید در روابط اجتماعی دانشجویان با تاکید بر اینترنت (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه تهران)،” مطالعات رسانه ای، vol. 9، no. 24، pp. 137–150، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/211929/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button