مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,603
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,239
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی به پرستاران بر کیفیت مراقبت از بیماران

صفحات

 صفحه شروع 37 | صفحه پایان 46

چکیده

 مقدمه: مساله مهمی که همواره در ارائه مراقبت های پرستاری مورد توجه قرار می گیرد, دستیابی به کیفیت مطلوب ارائه مراقبت می باشد. به نظر می رسد که آموزش مهارت های ارتباطی می تواند کیفیت مراقبت را افزایش دهد. هدف: تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی به پرستاران بر کیفیت مراقبت از بیماران.روش: این پژوهش تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. واحدهای پژوهش 60 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستانهای قائم (عج) و امام رضا (ع) بودند که بر اساس تخصیص تصادفی, به دو گروه مساوی تقسیم شدند و 3 بیمار به ازای هر پرستار در هریک از مراحل قبل و 1, 2 و 3 هفته بعد از مداخله انتخاب شدند. مداخله شامل کارگاه آموزش مهارتهای ارتباطی به مدت 8 ساعت بود. ابزار پژوهش, پرسشنامه کیفیت مراقبت QUALPAC و چک لیست مهارت های ارتباطی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار نسخه 16 و آزمون های تی مستقل, من ویتنیی و و ویلکاکسون تجزیه و تحلیل گردیدیافته ها: میانگین نمره کیفیت مراقبت کلی گروه آموزش مهارت های ارتباطی, در مراحل 2, 3 و 4 هفته بعد از مداخله, نسبت به مرحله قبل از مداخله تغییر یافته است که بطور معنی داری بیشتر از گروه کنترل می باشد (P<0.001). این افزایش در بعدهای مختلف کیفیت مراقبت یکسان نبوده, در بعد روانی- اجنماعی فردی 50.8 درصد, در بعد روانی- اجتماعی گروهی 63.8 درصد, در بعد ارتباط 54.5 درصد, در بعد فیزیکی 50.6 درصد, در بعد عمومی 41 درصد و در بعد حرفه ای 98 درصد بود. درگروه کنترل نیز میانگین نمره کیفیت مراقبت کلی در مراحل بعد از مداخله به طور معنی داری کاهش یافته است (P<0.001).نتیجه گیری: از آنجایی که آموزش مهارت های ارتباطی, شیوه موثر برای بهبود کیفیت مراقبت می باشد, پیشنهاد می شود به منظور ارتقای کیفیت مراقبت از بیماران, مورد توجه مدیران و مسوولین قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کریمی مونقی، حسین، طاهری، نرجس خاتون، بهنام وشانی، حمیدرضا، واقعی، سعید، و یاوری، مهری. (1391). تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی به پرستاران بر کیفیت مراقبت از بیماران. مراقبت مبتنی بر شواهد (EVIDENCE BASED CARE)، 2(4 (پیاپی 5))، 37-46. SID. https://sid.ir/paper/213293/fa

    Vancouver: کپی

    کریمی مونقی حسین، طاهری نرجس خاتون، بهنام وشانی حمیدرضا، واقعی سعید، یاوری مهری. تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی به پرستاران بر کیفیت مراقبت از بیماران. مراقبت مبتنی بر شواهد (EVIDENCE BASED CARE)[Internet]. 1391؛2(4 (پیاپی 5)):37-46. Available from: https://sid.ir/paper/213293/fa

    IEEE: کپی

    حسین کریمی مونقی، نرجس خاتون طاهری، حمیدرضا بهنام وشانی، سعید واقعی، و مهری یاوری، “تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی به پرستاران بر کیفیت مراقبت از بیماران،” مراقبت مبتنی بر شواهد (EVIDENCE BASED CARE)، vol. 2، no. 4 (پیاپی 5)، pp. 37–46، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/213293/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button