مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,111
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,036
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مهارت های هوش هیجانی بر واکنش به استرس تحصیلی دختران دبیرستانی

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 36

چکیده

 مقدمه: استرس از مهم ترین علل بیماری های جسمانی, روانی و مختل کننده عملکرد فرد می باشد. یکی از مهارت های کنترل کننده استرس و عواقب منفی آن, مهارت های هوش هیجانی است. پرستار بهداشت جامعه در قالب مربی بهداشت می تواند در زمینه بهداشت روانی دانش آموزان نقش مشاوره ای, آموزشی, حمایتی و ارجاعی خود را ایفا نماید.هدف: تعیین تاثیر برنامه آموزشی هوش هیجانی بر واکنش دختران دبیرستانی به استرس تحصیلی. روش: در این مطالعه تجربی, 100 دانش آموز دبیرستان های مشهد به صورت تصادفی ساده به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمون طی 6 جلسه مورد آموزش مهارت های هوش هیجانی قرارگرفتند اما گروه کنترل هیچگونه مداخله ای دریافت ننمودند. ابزار پژوهش پرسشنامه استرس تحصیلی گادزلا بود. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 11.5 و با استفاده از آزمون های تی زوجی و تی مستقل انجام شد. یافته ها: تغییرات واکنش فیزیولوژیک به استرس پس از مداخله در هر دو گروه رخ داد, به نحوی که میانگین آن در گروه آزمون کاهش و در گروه کنترل افزایش یافت (0.001>P). میانگین نمرات واکنش هیجانی به استرس تحصیلی در هر دو گروه آزمون و کنترل کاهش پیدا کرد, ولی نتیجه آزمون تی مستقل حاکی از این است دو گروه در مرحله پس از مداخله با یکدیگر متفاوت بودند (0.001>P). میانگین امتیازات واکنش رفتاری (0.001>P) و واکنش شناختی (0.001>P) به استرس در گروه آزمون پس از مداخله کاهش یافته است. همچنین گروه آزمون در مرحله بعد از مداخله, کاهش بیشتری از لحاظ واکنش کلی به استرس تحصیلی نسبت به گروه کنترل داشته است (0.003>P). نتیجه گیری: ارایه دروسی با محتوای هوش هیجانی در مدارس می تواند برکاهش پیامدهای استرس تحصیلی موثر باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امامی مقدم، زهرا، داوودی، ملیحه، بهنام وشانی، حمیدرضا، و امین یزدی، سیدامیر. (1392). تاثیر آموزش مهارت های هوش هیجانی بر واکنش به استرس تحصیلی دختران دبیرستانی. مراقبت مبتنی بر شواهد (EVIDENCE BASED CARE)، 3(1 (پیاپی 6))، 27-36. SID. https://sid.ir/paper/213309/fa

    Vancouver: کپی

    امامی مقدم زهرا، داوودی ملیحه، بهنام وشانی حمیدرضا، امین یزدی سیدامیر. تاثیر آموزش مهارت های هوش هیجانی بر واکنش به استرس تحصیلی دختران دبیرستانی. مراقبت مبتنی بر شواهد (EVIDENCE BASED CARE)[Internet]. 1392؛3(1 (پیاپی 6)):27-36. Available from: https://sid.ir/paper/213309/fa

    IEEE: کپی

    زهرا امامی مقدم، ملیحه داوودی، حمیدرضا بهنام وشانی، و سیدامیر امین یزدی، “تاثیر آموزش مهارت های هوش هیجانی بر واکنش به استرس تحصیلی دختران دبیرستانی،” مراقبت مبتنی بر شواهد (EVIDENCE BASED CARE)، vol. 3، no. 1 (پیاپی 6)، pp. 27–36، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/213309/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button