مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

784
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

484
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثرات مکمل آهن دوبار در هفته بر توزیع زمانی توجه در دختران دبیرستانی

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 68

چکیده

 مقدمه: فقر آهن شایع ترین کمبود غذایی در سراسر دنیاست و مطالعات مشاهده ای نشان داده است که کمبود آهن با افت عملکردهای شناختی مرتبط است. هدف: تعیین تاثیر مکمل خوراکی آهن بر توزیع زمانی توجه دختران دبیرستانی. روش: در این کارآزمایی بالینی کنترل شده یک سوکور, ارزیابی های پاراکلینیک روی 200 دانش آموز دختر دبیرستانی در استان خراسان شمالی در سال های 88-1387 که به روش نمونه گیری طبقه ای- تصادفی انتخاب شده بودند, برای تعیین موارد ممنوعیت مصرف آهن انجام شد. سپس دانش آموزان به روش تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل توزیع شدند. گروه مداخله برنامه مکمل آهن را به صورت 50 میلی گرم دو بار در هفته به مدت 16 هفته دریافت کردند, و سپس یافته ها در دو گروه مقایسه شد. گردآوری داده ها با پرسشنامه دموگرافیک, آزمایش CBC و تست تولوز- پیرون انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه 19 و آزمون های تی مستقل و تی زوجی انجام شد. یافته ها: نسبت انتخاب های کل در نیمه زمانی اول به نیمه دوم زمانی, که نشان دهنده توزیع توجه افراد در طول زمان است, در گروه مداخله 0.24±0.75 و در گروه کنترل 0.99±1.90 بود (p<0.001). این نشان دهنده آن است که عملکرد توجهی گروه کنترل در طول اجرای آزمون, به شکل معنی داری نسبت به گروه مداخله کاهش یافته است. نتیجه گیری: دریافت مکمل خوراکی آهن به میزان 50 میلی گرم دو بار در هفته به مدت 16 هفته در دختران دبیرستانی تاثیر مثبتی بر نمره توجه و توزیع زمانی عملکرد توجهی یا توجه مداوم دارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضاییان، اکرم، و مظلوم، سیدرضا. (1392). اثرات مکمل آهن دوبار در هفته بر توزیع زمانی توجه در دختران دبیرستانی. مراقبت مبتنی بر شواهد (EVIDENCE BASED CARE)، 3(1 (پیاپی 6))، 59-68. SID. https://sid.ir/paper/213311/fa

    Vancouver: کپی

    رضاییان اکرم، مظلوم سیدرضا. اثرات مکمل آهن دوبار در هفته بر توزیع زمانی توجه در دختران دبیرستانی. مراقبت مبتنی بر شواهد (EVIDENCE BASED CARE)[Internet]. 1392؛3(1 (پیاپی 6)):59-68. Available from: https://sid.ir/paper/213311/fa

    IEEE: کپی

    اکرم رضاییان، و سیدرضا مظلوم، “اثرات مکمل آهن دوبار در هفته بر توزیع زمانی توجه در دختران دبیرستانی،” مراقبت مبتنی بر شواهد (EVIDENCE BASED CARE)، vol. 3، no. 1 (پیاپی 6)، pp. 59–68، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/213311/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا