مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,661
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

807
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه باورهای فراشناخت باخودتنظیمی تحصیلی و تعارض والد-نوجوان

صفحات

 صفحه شروع 83 | صفحه پایان 104

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه G باورهای فراشناخت با خودتنظیمی تحصیلی و تعارض دانش آموزان و والدین انجام شد. روش پژوهش همبستگی بود و جامعه مورد نظر تمامی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 95-1394 بودند که از ببین آنها 206 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه باورهای فراشناخت ولز و کاترایت-هاتون (2004) و بروک, پرسشنامه خود تنظیمی تحصیلی ریان و کانل (1989) و مقیاس تاکتیک های تعارض اشتراس (1990) بود. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین نمره کلی باورهای فراشناخت و باور مثبت و خودآگاهی شناختی با نمره کلی خودتنظیمی و همه ابعاد آن رابطه منفی و معناداری وجود دارد. بین نمره کلی باورهای فراشناخت و ابعاد باور مثبت, کنترل ناپذیری و ضرورت کنترل افکار با پرخاشگری کلامی و تعارض کلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. رگرسیون گام به گام نشان داد که 0.15 از واریانس مربوط به خودتنظیمی تحصیلی به وسیله متغیرهای خودآگاهی شناختی و باور مثبت درباره نگرانی و 0.021 درصد واریانس مربوط به تعارض ولی-فرزندی به وسیله باور کفایت شناختی تبیین می شود. مشاوران و معلمان مدارس با استفاده از این یافته ها و با در نظر گرفتن برنامه های آموزشی و مداخلات روان شناختی می توانند ضمن افزایش دیدگاه دانش آموزان در مورد باورهای فراشناخت, خودتنظیمی تحصیلی و تاکتیک های حل تعارض آنها را غنی سازند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اصولی، اعظم، شریعتمدار، آسیه، و کلانترهرمزی، آتوسا. (1395). بررسی رابطه باورهای فراشناخت باخودتنظیمی تحصیلی و تعارض والد-نوجوان. فرهنگ مشاوره و روان درمانی (فرهنگ مشاوره)، 7(27 )، 83-104. SID. https://sid.ir/paper/213946/fa

    Vancouver: کپی

    اصولی اعظم، شریعتمدار آسیه، کلانترهرمزی آتوسا. بررسی رابطه باورهای فراشناخت باخودتنظیمی تحصیلی و تعارض والد-نوجوان. فرهنگ مشاوره و روان درمانی (فرهنگ مشاوره)[Internet]. 1395؛7(27 ):83-104. Available from: https://sid.ir/paper/213946/fa

    IEEE: کپی

    اعظم اصولی، آسیه شریعتمدار، و آتوسا کلانترهرمزی، “بررسی رابطه باورهای فراشناخت باخودتنظیمی تحصیلی و تعارض والد-نوجوان،” فرهنگ مشاوره و روان درمانی (فرهنگ مشاوره)، vol. 7، no. 27 ، pp. 83–104، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/213946/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button