مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

881
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

537
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین برنامه آموزش هشیاری افزایی وجودی و هشیاری افزایی مبتنی بر اخلاق اسلامی و مقایسه اثربخشی آنها بر افزایش رضایت از زندگی

صفحات

 صفحه شروع 95 | صفحه پایان 113

چکیده

 هدف از تحقیق حاضر تدوین برنامه آموزش هشیاری افزایی وجودی و هشیاری افزایی مبتنی بر اخلاق اسلامی و تعیین و مقایسه اثربخشی این دو رویکرد بر رضایت از زندگی است. محقق ابتدا برای تدوین برنامه, با بررسی متون مختلف و انتخاب مفاهیم مشترک بین نظریه پردازان وجودی, مبنای کار تدوین را عمدتا بر اساس متون می, یالوم و فرانکل قرار داده و در تدوین برنامه, از مراحل پیشنهادی کوری (c2005) بهره برده است. در تدوین برنامه اخلاقی, ابتدا با مطالعه اولیه متون اخلاق اسلامی, کتاب جامع السعادات نراقی (به دلیل ساختار منظم و برخورداری از یک نظریه نسبتا منسجم) مورد استفاده قرار گرفت. اما برای مبانی نظری از نظرات جوادی آملی و مطهری نیز استفاده شد. الگوی مراحل این برنامه از مراحل تغببر پروچاسکا و نورکراس (1994) الهام گرفته شده است.آزمودنی های تحقیق 45 نفر از دانشجویان دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی است که به صورت تصادفی به سه گروه و سپس هر گروه به صورت گمارش تصادفی در گروه های آزمایشی وجودی, اخلاق اسلامی و کنترل قرار گرفتند. در یکی از دو گروه آزمایشی آموزش هشیاری افزایی وجودی و در دیگری آموزش هشیاری افزایی مبتنی بر اخلاق اسلامی اجرا شد. روش تحقیق روش تجربی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با دو گروه آزمایشی و گروه گواه است. ابزار اندازه گیری مقیاس رضایت از زندگی داینر و همکاران است که پایایی آن در ایران 0.88 گزارش شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که آموزش هشیاری افزایی اخلاق اسلامی منجر به افزایش رضایت از زندگی شده است اما آموزش هشیاری افزایی وجودی تفاوت معناداری ایجاد نکرده است. بین دو گروه وجودی و اخلاق اسلامی نیز تفاوت معناداری وجود نداشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شریعتمدار، آسیه، شریعتی، صدرالدین، و دلاور، علی. (1390). تدوین برنامه آموزش هشیاری افزایی وجودی و هشیاری افزایی مبتنی بر اخلاق اسلامی و مقایسه اثربخشی آنها بر افزایش رضایت از زندگی. فرهنگ مشاوره و روان درمانی (فرهنگ مشاوره)، 2(5)، 95-113. SID. https://sid.ir/paper/214053/fa

    Vancouver: کپی

    شریعتمدار آسیه، شریعتی صدرالدین، دلاور علی. تدوین برنامه آموزش هشیاری افزایی وجودی و هشیاری افزایی مبتنی بر اخلاق اسلامی و مقایسه اثربخشی آنها بر افزایش رضایت از زندگی. فرهنگ مشاوره و روان درمانی (فرهنگ مشاوره)[Internet]. 1390؛2(5):95-113. Available from: https://sid.ir/paper/214053/fa

    IEEE: کپی

    آسیه شریعتمدار، صدرالدین شریعتی، و علی دلاور، “تدوین برنامه آموزش هشیاری افزایی وجودی و هشیاری افزایی مبتنی بر اخلاق اسلامی و مقایسه اثربخشی آنها بر افزایش رضایت از زندگی،” فرهنگ مشاوره و روان درمانی (فرهنگ مشاوره)، vol. 2، no. 5، pp. 95–113، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/214053/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا