مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,263
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

698
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل تشخیصی سوالات بخش درک مطلب زبان انگلیسی عمومی آزمون ورودی دوره های دکتری با استفاده از مدل غیرجبرانی فیوژن

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 68

چکیده

 زمینه: رویکردهای سنتی و جاری سنجش در بازنمایی قابلیت های زبانی افراد با چالش های عملی و نظری همراه بوده و توانایی آن ها در سنجش و گزینش داوطلبان مورد تردید قرار گرفته است. به گونه ای که متخصصان حوزه اندازه گیری آموزشی را به استفاده از روش های جدیدتر و کارآمدتر, سنجش تشخیصی شناختی, سوق داده است. هدف: هدف مقاله حاضر تحلیل تشخیصی سوالات بخش درک مطلب آزمون ورودی دوره های دکتری زبان انگلیسی عمومی با استفاده از مدل غیرجبرانی فیوژن به منظور شناسایی مهارت های آزمون مورد مطالعه, کفایت مدل ارائه شده (همگرایی و برازش مدل), توان تشخیصی آزمون و میزان تسلط داوطلبان در هر یک از مهارت ها بود. روش: جامعه مورد بررسی عبارت از کلیه 3942 داوطلب کنکور در رشته های آموزش زبان انگلیسی, زبان شناسی, مترجمی و ادبیات انگلیسی در سال 1391 بود و اطلاعات مربوط به 2754 آزمودنی به عنوان گروه نمونه در تحلیل نهایی وارد شدند. از تحلیل محتوای آزمون, کدگذاری آن و بررسی گزارش های کلامی پنج دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترای زبان انگلیسی دارای سابقه تدریس در آموزش زبان انگلیسی برای تعیین مهارت های زیربنایی احتمالی هر یک از سوالات استفاده شد. یافته ها: نتیجه بررسی های بخش کیفی شش مهارت تدوین شده شامل استفاده از دانش واژگان, استفاده از دانش نحوی, استخراج اطلاعات صریح, استنتاج, اتصال و ادغام و استفاده از دانش عملی بود. تحلیل داده ها با استفاده از مدل غیرجبرانی فیوژن کاهش یافته مبتنی بر الگوریتم زنجیره مارکف مونته کارلو, نشان دهنده کفایت مدل تدوین شده و امکان استفاده از آن در داده های زبان انگلیسی بود. از بین مهارت های درک مطلب اتصال و ادغام, استفاده از دانش عملی, استخراج اطلاعات صریح, استنتاج, استفاده از دانش نحوی و استفاده از دانش واژگان به ترتیب آسان ترین تا دشوارترین مهارت ها بود. دقت و اعتبار طبقه بندی آزمون شوندگان در هر یک از مهارت های درک مطلب نیز مناسب ارزیابی شد. نتایج این مطالعه نشان داد که استفاده از مدل های تشخیصی شناختی, اطلاعات بیشتری را ارائه می دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مقدم، اعظم، فلسفی نژاد، محمدرضا، فرخی، نورعلی، و استاجی، معصومه. (1395). تحلیل تشخیصی سوالات بخش درک مطلب زبان انگلیسی عمومی آزمون ورودی دوره های دکتری با استفاده از مدل غیرجبرانی فیوژن. اندازه گیری تربیتی، 6(22 )، 41-68. SID. https://sid.ir/paper/214542/fa

    Vancouver: کپی

    مقدم اعظم، فلسفی نژاد محمدرضا، فرخی نورعلی، استاجی معصومه. تحلیل تشخیصی سوالات بخش درک مطلب زبان انگلیسی عمومی آزمون ورودی دوره های دکتری با استفاده از مدل غیرجبرانی فیوژن. اندازه گیری تربیتی[Internet]. 1395؛6(22 ):41-68. Available from: https://sid.ir/paper/214542/fa

    IEEE: کپی

    اعظم مقدم، محمدرضا فلسفی نژاد، نورعلی فرخی، و معصومه استاجی، “تحلیل تشخیصی سوالات بخش درک مطلب زبان انگلیسی عمومی آزمون ورودی دوره های دکتری با استفاده از مدل غیرجبرانی فیوژن،” اندازه گیری تربیتی، vol. 6، no. 22 ، pp. 41–68، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/214542/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button