مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

759
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

890
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین و اعتباریابی مدل علی موفقیت تحصیلی در دبیرستان

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 64

چکیده

 هدف پژوهش حاضر تدوین و اعتباریابی مدل علی موفقیت تحصیلی در دبیرستان بر اساس عوامل فردی و محیطی موثر بر موفقیت در رشته تحصیلی, تعیین سهم هر یک از این عوامل و مقایسه نوع و اهمیت آن ها به تفکیک رشته تحصیلی بود. جامعه آماری عبارت بودند از کلیه دانش آموزان سال سوم دبیرستان های شهر یزد که در رشته های علوم تجربی, انسانی, ریاضی- فیزیک و فنی/ هنرستان مشغول به تحصیل بودند. طرح پژوهش حاضر از جمله تحقیقات توصیفی همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود و به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای از جامعه مورد نظر تعداد 550 دانش آموز انتخاب شدند و پرسشنامه های موفقیت در رشته تحصیلی, رغبت سنج تحصیلی- شغلی استرانگ (صادقی, 1390), سنخ نمای مایزر- بریگز (1962) و آزمون هوش چندگانه گاردنر (پاشا شریفی, 1384) را تکمیل کردند. تحلیل نتایج با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری صورت پذیرفت. تحلیل نتایج بر اساس مدل های حاصله نشان داد اثرات مستقیم تمامی پارامترهای پنج گانه (هوش چندگانه, علایق, شخصیت, عملکرد تحصیلی و متغیرهای محیطی) در تمامی مدل ها معنادار بودند. در تمامی رشته های تحصیلی نقش علایق مهم ترین و متغیرهای محیطی و شرایط تحصیلی کم اهمیت ترین عوامل تلقی می شدند. همچنین در بین گروه های علوم تجربی و ریاضی نقش عامل عملکرد تحصیلی برجسته تر بود و پس از آن علایق و هوش چندگانه قرار داشتند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کهدویی، سمیه، فلسفی نژاد، محمدرضا، و برجعلی، احمد. (1396). تدوین و اعتباریابی مدل علی موفقیت تحصیلی در دبیرستان. اندازه گیری تربیتی، 7(28 )، 33-64. SID. https://sid.ir/paper/214596/fa

    Vancouver: کپی

    کهدویی سمیه، فلسفی نژاد محمدرضا، برجعلی احمد. تدوین و اعتباریابی مدل علی موفقیت تحصیلی در دبیرستان. اندازه گیری تربیتی[Internet]. 1396؛7(28 ):33-64. Available from: https://sid.ir/paper/214596/fa

    IEEE: کپی

    سمیه کهدویی، محمدرضا فلسفی نژاد، و احمد برجعلی، “تدوین و اعتباریابی مدل علی موفقیت تحصیلی در دبیرستان،” اندازه گیری تربیتی، vol. 7، no. 28 ، pp. 33–64، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/214596/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button