Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,271
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

864
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تحلیل عاملی تاییدی، اعتبار و روایی مقیاس خودکارآمدی اجتماعی در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 60

چکیده

 خودکارآمدی به عنوان یک عامل مهم در خودپنداره, نظریات انگیزشی و رفتارهای مرتبط با سلامتی در نظر گرفته شده است. این مطالعه با هدف بررسی تحلیل عاملی تاییدی, اعتبار و روایی مقیاس خودکارآمدی اجتماعی در دانشجویان ایرانی صورت گرفته است. این مطالعه همبستگی از نوع اعتبارسنجی بود که پرسشنامه های خودکارآمدی اجتماعی گریو و همکاران (2014), خودکارآمدی عمومی شوارتز و جروسلم (1995), بی تفاوتی اجتماعی, پذیرش و همبستگی اجتماعی در اختیار 750 دانشجوی دانشگاه های پیام نور کرمانشاه و کنگاور و دانشگاه آزاد کرمانشاه که به صورت در دسترس انتخاب شده بودند, قرار گرفت. برای محاسبه اعتبار, از روش همسانی درونی و برای سنجش روایی همزمان از همبستگی بین نمرات ابزارهای مذکور استفاده شد. برای مشخص شدن روایی سازه نیز از روش تحلیل عاملی استفاده گردید. نرم افزار مورد استفاده برای تحلیل داده ها SPSS و Amos بود. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که اکثر گویه های ابزار به جز گویه های 5, 4, 9 و 16 از بار عاملی مناسب برخوردار بوده و پنج عامل ارزش ویژه بالاتر از یک داشتند و 47.04 درصد واریانس های مشاهده شده را تبیین کردند. این امر می تواند حاکی از روایی عاملی نسبتا مناسب پرسشنامه خودکارآمدی اجتماعی باشد. ضرایب همبستگی نشان داد که روایی همزمان مقیاس خودکارآمدی اجتماعی با دیگر ابزارهای مذکور در حد مطلوبی بود. برای همسانی درونی نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ و دونیمه کردن به ترتیب مقادیر 0.83 و 0.76 به دست آمد. مقیاس خودکارآمدی اجتماعی دارای اعتبار و روایی مناسبی است و از این مقیاس می توان در موقعیت های بالینی و پژوهشی استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امیرپور، برزو، و شهبازی راد، افسانه. (1396). بررسی تحلیل عاملی تاییدی, اعتبار و روایی مقیاس خودکارآمدی اجتماعی در دانشجویان. اندازه گیری تربیتی، 8(30 )، 47-60. SID. https://sid.ir/paper/214627/fa

    Vancouver: کپی

    امیرپور برزو، شهبازی راد افسانه. بررسی تحلیل عاملی تاییدی, اعتبار و روایی مقیاس خودکارآمدی اجتماعی در دانشجویان. اندازه گیری تربیتی[Internet]. 1396؛8(30 ):47-60. Available from: https://sid.ir/paper/214627/fa

    IEEE: کپی

    برزو امیرپور، و افسانه شهبازی راد، “بررسی تحلیل عاملی تاییدی, اعتبار و روایی مقیاس خودکارآمدی اجتماعی در دانشجویان،” اندازه گیری تربیتی، vol. 8، no. 30 ، pp. 47–60، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/214627/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا