مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,677
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

819
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

احیای رویکرد مرجعیت علمی در ایران: دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی گلستان

نویسندگان

حکمت افشار میترا | کلانتری سهیلا | ثناگو اکرم | جویباری لیلا (مهستی) | صدور گواهی نویسنده 

صفحات

 صفحه شروع 125 | صفحه پایان 133

چکیده

 مقدمه: تحقق چشم انداز مرجعیت علمی ایران نیازمند نسلی است که عهده دار حفظ آن در دنیای رقابتی امروز باشند. دانشجویان تحصیلات تکمیلی به عنوان نخبگان امروز و نسل جوان در این راه رسالت بزرگی دارند. مطالعه حاضر با هدف تبیین دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در مورد دستیابی به مرجعیت علمی در کشور انجام شد.روش: در این پژوهش که با رویکرد کیفی انجام شد, از 20 دانشجوی دختر و پسر تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی گلستان مصاحبه های نیمه ساختار به عمل آمد. تمام مصاحبه ها, ضبط, دست نویس و مطابق روش «تحلیل محتوا» آنالیز شدند.یافته ها: سه مضمون اصلی و مضامین فرعی متعددی استخراج شد. «حرف آخر علمی را زدن» مضمونی بود که بیانگر معنای مفهوم مرجعیت علمی از دید مشارکت کنندگان در این مطالعه و «استناد دادن, ارجاع دادن, کرسی داشتن در علم» از مضامین فرعی مطالعه بودند. از نظر دانشجویان, کشور در حال حاضر از نظر مرجعیت علمی در مرحله وابستگی علمی می باشد. شاهد این مدعا نیز نیاز به استفاده از مطالب ترجمه شده و انتظار برای دستاوردهای علمی خارج از کشور است. «بومی سازی علم» مضمون کلیدی دیگری بود که ظهور یافت. «قابل حصول بودن» مضمونی است که باور شرکت کنندگان را در خصوص امکان دستیابی به مرجعیت علمی می داند. داشتن سوابق مرجعیت علمی در گذشته ایران و همچنین داشتن روحیه جهاد علمی در دانشگاهیان و دانشجویان می تواند باعث احیای این رویکرد شود.نتیجه گیری: مضامین برگرفته شده از مطالعه حاضر طیفی از دیدگاه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی را نشان می دهد. در یک سو طیف عدم مرجعیت علمی در کشور و در انتهای آن قابل دستیابی بودن قرار دارد. همان گونه مقام معظم رهبری فرمودند: «مرجعیت علمی با امید دنبال شود و ان شاءاله به نتایجی خواهد رسید. یقینا روزی خواهد رسید که شما ببینید مرجعیت علمی یافتن دانشگاه های ایران و دانشمندان ایران چیز دور از دسترسی نیست؛ خیلی نزدیک به شماست. شما جوان ها یقینا این را خواهید دید». داده های این مطالعه می تواند در راستای اهداف ﺳﻨﺪ ﺭﺍﻫﺒﺮﺩﻱﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﻣﺮﺟﻌﻴﺖ ﻋﻠﻤﻲ ﺍﻳﺮﺍﻥ باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حکمت افشار، میترا، کلانتری، سهیلا، ثناگو، اکرم، و جویباری، لیلا (مهستی). (1392). احیای رویکرد مرجعیت علمی در ایران: دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی گلستان. تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 2(2)، 125-133. SID. https://sid.ir/paper/215602/fa

    Vancouver: کپی

    حکمت افشار میترا، کلانتری سهیلا، ثناگو اکرم، جویباری لیلا (مهستی). احیای رویکرد مرجعیت علمی در ایران: دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی گلستان. تحقیقات کیفی در علوم سلامت[Internet]. 1392؛2(2):125-133. Available from: https://sid.ir/paper/215602/fa

    IEEE: کپی

    میترا حکمت افشار، سهیلا کلانتری، اکرم ثناگو، و لیلا (مهستی) جویباری، “احیای رویکرد مرجعیت علمی در ایران: دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی گلستان،” تحقیقات کیفی در علوم سلامت، vol. 2، no. 2، pp. 125–133، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/215602/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button