Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,668
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,071
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه حافظه کاری، باورهای خودکارآمدی تحصیلی و اضطراب آزمون با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 44

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه حافظه کاری, باورهای خودکارآمدی تحصیلی و اضطراب آزمون با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه ششم مدارس ابتدایی پسرانه شهر تهران انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر که به صورت توصیفی همبستگی صورت گرفته شامل دانش آموزان پسر پایه ششم مدارس ابتدایی شهر تهران در سال 1395 بود که نمونه ای بر اساس جدول کرجسی و مورگان, متشکل از 373 دانش آموز با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای بر اساس نواحی آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب گردید. برای سنجش حافظه کاری از پرسشنامه حافظه فعال دانیمن و کارپنتر استفاده شد. به منظور سنجش باورهای خودکارآمدی تحصیلی و اضطراب آزمون از گویه های مرتبط در پرسشنامه راهبردهای انگیزشی که توسط پینتریچ و دی گروت تدوین شده است, استفاده شد و معدل پایانی دانش آموزان نیز به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی منظور گردید. در این پژوهش, علاوه بر آمارهای توصیفی, با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام جهت پیش ینی رابطه حافظه کاری, باورهای خودکارآمدی تحصیلی و اضطراب آزمون با پیشرفت تحصیلی استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که بین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با نمرات حافظه کاری و باورهای خودکارآمدی تحصیلی رابطه مثبت و معنی دار و با اضطراب آزمون رابطه منفی و معنی دار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون حاکی از آن بود که اضطراب آزمون بیش از دو متغیر دیگر در تبیین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاثیرگذار است. براین اساس, لازم است تا مدارس به طور اعم و معلمان به طور اخص با اتخاذ راهکارهای مناسب و کاهش اضطراب آزمون, در جهت افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان گام بردارند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زمانی، اصغر، و پورآتشی، مهتاب. (1396). رابطه حافظه کاری, باورهای خودکارآمدی تحصیلی و اضطراب آزمون با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. روانشناسی مدرسه، 6(4 )، 25-44. SID. https://sid.ir/paper/216655/fa

    Vancouver: کپی

    زمانی اصغر، پورآتشی مهتاب. رابطه حافظه کاری, باورهای خودکارآمدی تحصیلی و اضطراب آزمون با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. روانشناسی مدرسه[Internet]. 1396؛6(4 ):25-44. Available from: https://sid.ir/paper/216655/fa

    IEEE: کپی

    اصغر زمانی، و مهتاب پورآتشی، “رابطه حافظه کاری, باورهای خودکارآمدی تحصیلی و اضطراب آزمون با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان،” روانشناسی مدرسه، vol. 6، no. 4 ، pp. 25–44، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/216655/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا