Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,211
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

819
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش پیش بین سیستم های بازداری/ فعال ساز رفتاری (BIS/BAS) و ذهن آگاهی زمینه ای در کیفیت زندگی کودکان تیز هوش مقطع راهنمایی

صفحات

 صفحه شروع 26 | صفحه پایان 43

کلیدواژه

سیستم های مغزی رفتاری (BIS و BAS)Q2

چکیده

 هدف این پژوهش تعیین نقش پیش بین سیستم های مغزی رفتاری (BIS/BAS) و ذهن آگاهی زمینه ای با کیفیت زندگی کودکان تیز هوش بود. در یک تحقیق توصیفی – همبستگی, مقطعی و گذشته نگر, 120 نفر از دانش آموزان تیزهوش دوره متوسطه اول (راهنمایی) مدارس استعدادهای درخشان شهر تبریز به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه مهارت های ذهن آگاهی کنتاکی, مقیاس کیفیت زندگی, سیستم های بازداری/فعال ذهن آگاهی سازی رفتاری و آزمون ماتریس های پیشرونده ریون رنگی جمع آوری شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد کیفیت زندگی با بازداری رفتاری, فعال ساز رفتاری, ذهن آگاهی زمینه ای (مشاهده گری, عملکرد همراه با آگاهی و پذیرش بدون قضاوت) رابطه معنادار دارد (P<0.01). 29 درصد از واریانس کیفیت زندگی توسط متغیرهای پژوهش تبیین می شوند. 12 درصد از واریانس توسط BIS و BAS و 17 درصد توسط مولفه های مشاهده گری, عملکرد همراه با آگاهی و پذیرش بدون قضاوت تبیین می شود. بر اساس نتایج بدست آمده می توان نتیجه گرفت سیستم های مغزی رفتاری و ذهن آگاهی زمینه ای تعیین گرهای مهم کیفیت زندگی کودکان تیز هوش می باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حشمتی، رسول، و آوارسین، سعیدبهجت. (1396). نقش پیش بین سیستم های بازداری/ فعال ساز رفتاری (BIS/BAS) و ذهن آگاهی زمینه ای در کیفیت زندگی کودکان تیز هوش مقطع راهنمایی. روانشناسی مدرسه، 6(2 )، 26-43. SID. https://sid.ir/paper/216731/fa

    Vancouver: کپی

    حشمتی رسول، آوارسین سعیدبهجت. نقش پیش بین سیستم های بازداری/ فعال ساز رفتاری (BIS/BAS) و ذهن آگاهی زمینه ای در کیفیت زندگی کودکان تیز هوش مقطع راهنمایی. روانشناسی مدرسه[Internet]. 1396؛6(2 ):26-43. Available from: https://sid.ir/paper/216731/fa

    IEEE: کپی

    رسول حشمتی، و سعیدبهجت آوارسین، “نقش پیش بین سیستم های بازداری/ فعال ساز رفتاری (BIS/BAS) و ذهن آگاهی زمینه ای در کیفیت زندگی کودکان تیز هوش مقطع راهنمایی،” روانشناسی مدرسه، vol. 6، no. 2 ، pp. 26–43، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/216731/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا