مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,063
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

853
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نقش واسطه ای جو مدرسه در ارتباط بین توانمند سازی و رفتار شهروندی- سازمانی معلمان

صفحات

 صفحه شروع 46 | صفحه پایان 64

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای جو مدرسه در ارتباط بین توانمند سازی و رفتارشهروندی-سازمانی معلمان انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی بود و جامعه آن را کلیه معلمان شهرستان نایین در سال تحصیلی 95-1394 تشکیل می دادند. از بین جامعه, 197 نفر به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب و به مقیاس های توانمند سازی اعضای مدرسه شورت و رینهارت (SPES), رفتار اضافه بر نقش معلم سومچ و دراچ-ژاوی (ERBS) برای سنجش رفتار شهروندی-سازمانی و شاخص جو سازمانی مدرسه هوی و همکاران (OCIS) پاسخ دادند. داده های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل رگرسیون و معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که توانمند سازی معلمان تاثیر مستقیم معنی داری بر جو سازمانی مدرسه و رفتار شهروندی-سازمانی آن ها می گذارد, همچنین توانمند سازی معلمان از طریق بهبود جو مدرسه بر رفتارشهروندی-سازمانی معلمان نیز تاثیر غیرمستقیم دارد (P<0.001). این یافته نشان می دهد که مدل مفروض در پژوهش حاضر از برازش مناسبی برخوردار است و جو مدرسه نقش واسطه ای معنی داری در ارتباط بین توانمند سازی و رفتار شهروندی-سازمانی معلمان ایفا می کند. بنابراین می توان با توانمندسازی معلمان, هم در جهت بهبود جو سازمانی مدرسه اقدام کرد و هم رفتار شهروندی سازمانی آن ها را افزایش داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضاپورمیرصالح، یاسر، سلطانی، محمدسعید، و نصوحی، مینا. (1396). بررسی نقش واسطه ای جو مدرسه در ارتباط بین توانمند سازی و رفتار شهروندی- سازمانی معلمان. روانشناسی مدرسه، 6(3 )، 46-64. SID. https://sid.ir/paper/216782/fa

    Vancouver: کپی

    رضاپورمیرصالح یاسر، سلطانی محمدسعید، نصوحی مینا. بررسی نقش واسطه ای جو مدرسه در ارتباط بین توانمند سازی و رفتار شهروندی- سازمانی معلمان. روانشناسی مدرسه[Internet]. 1396؛6(3 ):46-64. Available from: https://sid.ir/paper/216782/fa

    IEEE: کپی

    یاسر رضاپورمیرصالح، محمدسعید سلطانی، و مینا نصوحی، “بررسی نقش واسطه ای جو مدرسه در ارتباط بین توانمند سازی و رفتار شهروندی- سازمانی معلمان،” روانشناسی مدرسه، vol. 6، no. 3 ، pp. 46–64، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/216782/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button