مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

764
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

771
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش ساختار توانمند مدارس و جو روانشناختی محیط کار در خوش بینی شغلی معلمان

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 74

چکیده

 این پژوهش با هدف بررسی نقش ساختار توانمندساز مدارس و جو روانشناختی محیط کار بر خوش بینی شغلی معلمان صورت گرفت. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه پژوهش شامل کلیه معلمان شهرستان کوهدشت (345 نفر) می باشد. نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران بالغ بر 185 نفر از معلمان (99 نفر معلم مرد و 86 نفر معلم زن) از طریق روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. پرسشنامه هایی که برای تحقیق حاضر مورد استفاده قرار گرفتند, پرسشنامه خوشبینی شغلی, پرسشنامه ساختار توانمندساز مدارس و پرسشنامه جو روانشناختی بود. بررسی پایایی از طریق آلفای کرونباخ صورت گرفت که میزان پایایی برای پرسشنامه ای ساختار توانمندساز مدارس, جو روانشناختی محیط کار و خوش بینی شغلی به ترتیب 82/0, 77/0 و 78/0 به دست آمد. روایی نیز به روش روایی صوری و محتوایی از طریق نظرات متخصصین مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین ساختار توانمندساز مدارس و جو روانشناختی محیط کار با خوش بینی شغلی معلمان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد که ضریب همبستگی چندگانه آن ها به ترتیب برابر با 51/0 و 78/0 به دست آمد. همچنین نتایج رگرسیون گام به گام نیز نشان داد ساختار توانمندساز مدارس و جو روانشناختی محیط کار نقش معناداری در پیش بینی خوش بینی شغلی معلمان ایفا می کند و ضریب تأثیر استاندارد آن ها به ترتیب برابر با (71/0=β ) و (12/0=β ) در سطح 05/0 P< دیده شد.بنابراین به منظور ارتقاء خوش بینی معلمان نسبت به شغل خود, راهکارهای توانمندسازی معلمان و نیز بسترسازی محیط کار آرامش بخش در دستور کار مدیران مربوطه قرارگیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    گرایی گراوند، پیمان، قاسم زاده، ابوالفضل، و مهدیون، روح اله. (1398). نقش ساختار توانمند مدارس و جو روانشناختی محیط کار در خوش بینی شغلی معلمان. نظریه و عمل در تربیت معلمان (راهبردهای نوین تربیت معلمان)، 5(7 )، 61-74. SID. https://sid.ir/paper/269665/fa

    Vancouver: کپی

    گرایی گراوند پیمان، قاسم زاده ابوالفضل، مهدیون روح اله. نقش ساختار توانمند مدارس و جو روانشناختی محیط کار در خوش بینی شغلی معلمان. نظریه و عمل در تربیت معلمان (راهبردهای نوین تربیت معلمان)[Internet]. 1398؛5(7 ):61-74. Available from: https://sid.ir/paper/269665/fa

    IEEE: کپی

    پیمان گرایی گراوند، ابوالفضل قاسم زاده، و روح اله مهدیون، “نقش ساختار توانمند مدارس و جو روانشناختی محیط کار در خوش بینی شغلی معلمان،” نظریه و عمل در تربیت معلمان (راهبردهای نوین تربیت معلمان)، vol. 5، no. 7 ، pp. 61–74، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/269665/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا