مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

918
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

861
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش نظریه ذهن، سیستم های مغزی-رفتاری و شیوه حل مسأله اجتماعی در پیش بینی اضطراب اجتماعی دانش آموزان دوره ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 118 | صفحه پایان 134

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش نظریه ذهن, سیستم های مغزی رفتاری و شیوه حل مسأله اجتماعی در پیش بینی اضطراب اجتماعی دانش آموزان دوره ابتدایی انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع هم بستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر سرعین بود که به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند (120= N). برای جمع-آوری داده ها از پرسش نامه های اضطراب اجتماعی واتسون و فرند, نظریه ذهن استیرنمن, سیستم های مغزی-رفتاری کارورووایتو حل مسأله اجتماعی دزوریلا وهمکاران استفاده شد. داده های به دست آمده با استفاده از آزمون های هم-بستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد اضطراب اجتماعی دانش آموزان با نظریه ذهن (69/0-=r), سیستم های بازداری رفتاری (77/0=r), سیستم های فعال سازی رفتاری (78/0-=r) و شیوه حل مساله اجتماعی (85/0-=r) ارتباط معنا داری دارد (01/0p<). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد متغیرهای شیوه حل مسأله اجتماعی (32درصد), نظریه ذهن (35درصد) و سیستم های مغزی-رفتاری (44 درصد) قادرند واریانس متغیر اضطراب اجتماعی را پیش بینی کنند. به طور کلی نتایج تحقیق نشان می دهد که سیستم های مغزی رفتاری, نظریه ذهن و شیوه حل مسأله اجتماعی نقش تعیین کننده در پیش بینی علایم اضطراب اجتماعی دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تکلوی، سمیه، و صادقی، منیژه. (1397). نقش نظریه ذهن, سیستم های مغزی-رفتاری و شیوه حل مسأله اجتماعی در پیش بینی اضطراب اجتماعی دانش آموزان دوره ابتدایی. روانشناسی مدرسه، 7(3 (پیاپی 27) )، 118-134. SID. https://sid.ir/paper/216855/fa

    Vancouver: کپی

    تکلوی سمیه، صادقی منیژه. نقش نظریه ذهن, سیستم های مغزی-رفتاری و شیوه حل مسأله اجتماعی در پیش بینی اضطراب اجتماعی دانش آموزان دوره ابتدایی. روانشناسی مدرسه[Internet]. 1397؛7(3 (پیاپی 27) ):118-134. Available from: https://sid.ir/paper/216855/fa

    IEEE: کپی

    سمیه تکلوی، و منیژه صادقی، “نقش نظریه ذهن, سیستم های مغزی-رفتاری و شیوه حل مسأله اجتماعی در پیش بینی اضطراب اجتماعی دانش آموزان دوره ابتدایی،” روانشناسی مدرسه، vol. 7، no. 3 (پیاپی 27) ، pp. 118–134، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/216855/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button