Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3 (پیاپی 27)
  • صفحات: 

    7-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1066
  • دانلود: 

    1054
چکیده: 

هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش اعتیاد به اینترنت و خود افشایی آنلاین در پیش بینی آزارگری سایبری در دانش آموزان بود. در این پژوهش 400 دانش آموز از دوره دوم متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی 96-97 که از فضای مجازی استفاده می کردند، به شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و به پرسش نامه های اعتیاد به اینترنت یانگ، آزارگری سایبری لام و لی و خودافشایی آنلاین والکنبرگ و پیتر پاسخ دادند. یافته ها نتایج نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت و آزارگری سایبری و قربانی سایبری ارتباط معنا داری وجود داشت (01/0p<). همچنین بین خودافشایی آنلاین با آزارگری و قربانی سایبری ارتباط معنا داری وجود داشت (01/0p<). نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد اعتیاد به اینترنت و خودافشایی آنلاین 39 درصد از واریانس آزارگری سایبری و 10 درصد قربانی سایبری را تبیین می کنند. با توجه به این نتایج می توان به نقش خودافشایی آنلاین و اعتیاد به اینترنت به عنوان پیش بینی کننده آزارگری و قربانی سایبری توجه ویژه ای داشت. این یافته تلویحات مهمی برای متخصصان و خانواده که نقش به سزایی در مدیریت فضای مجازی دارند، خواهد داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1066

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1054 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3 (پیاپی 27)
  • صفحات: 

    23-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    667
  • دانلود: 

    811
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، پیش بینی اضطراب اجتماعی در دانش آموزان از طریق متغیرهای سیستم بازداری-فعال سازی رفتار، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و سرشت و منش است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر مشغول به تحصیل در مقطع دبیرستان شهرستان بستان آباد در سال تحصیلی 94-1395 بود که با روش خوشه گیری نمونه ای به حجم120 نفر (60 دختر و60 پسر) انتخاب شده است. جمع آوری داده های پژوهش از طریق پرسش نامه های سیستم بازداری و فعال ساز رفتاری (BAS/BIS)، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (CERQ)، سرشت و منش کلونینجر و اضطراب اجتماعی (SPIN) انجام گرفت و با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد بین سیستم بازداری رفتار، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و دو بعد سرشت (آسیب پرهیزی و نوجویی) و یکی از ابعاد منش (خود راهبری)، با نشانه های اضطراب اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد سیستم بازداری/ فعال سازی رفتار، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و بعد سرشت به طور معناداری پیش بینی کننده نشانه های اضطراب اجتماعی است. بر این اساس حساسیت بالای سیستم BIS و دشواری در تنظیم شناختی هیجان و همچنین ابعاد نوجویی، خودراهبری و آسیب پرهیزی در بروز و نگه داری اضطراب اجتماعی دخیل هستند که می توان با شناسایی آن ها در جهت پیشگیری از این اختلال اقدام نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 667

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 811 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3 (پیاپی 27)
  • صفحات: 

    45-66
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    390
  • دانلود: 

    692
چکیده: 

این پژوهش با هدف ارائه الگوی روابط ساختاری بین سرمایه روان شناختی و هویت ملی با میانجی گری خودکارآمدی، کفایت اجتماعی و فرهنگ شهروندی دانش آموزان دختر در سال تحصیلی 1395-1396 با استفاده از روش توصیفی از نوع هم-بستگی انجام گرفته است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر مرند به تعداد 2252 نفر بود. نمونه ی مطالعه با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای به حجم 330 نفر براساس جدول مورگان انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه های سنجش هویت ملی لطف آبادی، سرمایه روان شناختی لوتانز، فرهنگ شهروندی همتی و احمدی، کفایت اجتماعی فلنر و خودکارآمدی نوجوانان SEQCاستفاده شد. برای آزمون فرضیه-ها از روش آماری معادلات ساختاری با نرم افزار PSL استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که کفایت اجتماعی بر هویت ملی دانش آموزان با میانجی گری فرهنگ، اثر غیر مستقیم دارد. سرمایه روان شناختی بر هویت ملی دانش آموزان با میانجی گری خودکارآمدی به طور غیر مستقیم اثرگذار نبوده و سرمایه شناختی بر هویت ملی دانش آموزان با میانجی گری کفایت اجتماعی اثر غیر مستقیم دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 390

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 692 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3 (پیاپی 27)
  • صفحات: 

    67-85
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    598
  • دانلود: 

    741
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه ویژگی های شخصیتی و تنظیم شناختی هیجان با فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه بود. روش پژوهش توصیفی از نوع هم بستگی است. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1395-1396 به تعداد 85747 نفر را تشکیل دادند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 382 دانش آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونه گیری در این پژوهش از نوع خوشه ای چندمرحله ای بود. جهت گردآوری داده ها سه مقیاس روا و پایا شامل پرسش نامه ی استاندارد شخصیتی کاستا و مک کری(1992)، پرسش نامه ی تنظیم شناختی هیجان گارنسفکی، کرایج و اسپینهوون (2002) و فرسودگی تحصیلی برسو، سالانووا و اسچافلی(2007) مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل داده ها با استفاده از ضریب هم بستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد. یافته ها نشان داد که بین روان رنجورخویی با ابعاد فرسودگی تحصیلی(خستگی، بی علاقگی و ناکارآمدی) رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد(05/0P<). بین برون گرایی، گشودگی نسبت به تجربه، مقبولیت و وظیفه شناسی با ابعاد فرسودگی تحصیلی(خستگی، بی علاقگی و ناکارآمدی) رابطه منفی و معنا داری وجود دارد(05/0P<). بین تنظیم شناختی هیجان منفیبا ابعاد فرسودگی تحصیلی (خستگی، بی علاقگی و ناکارآمدی) رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد(05/0P<). بین تنظیم شناختی هیجان مثبت با ابعاد فرسودگی تحصیلی(خستگی، بی علاقگی و ناکارآمدی) رابطه منفی و معناداری وجود دارد(05/0P<). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه حاکی از آن است که ویژگی های شخصیتی و تنظیم شناختی هیجان نقش معناداری در تبیین واریانس فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دختر دارند. بر اساس نتایج به دست آمده می توان نتیجه گرفت که ویژگی های شخصیتی و تنظیم شناختی هیجان تعیین گرهای مهم فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دختر هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 598

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 741 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3 (پیاپی 27)
  • صفحات: 

    86-101
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    623
  • دانلود: 

    991
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر مقایسه رفتارها ی خودتنظیمی و فراخلق در دانش آموزان با و بدون اضطراب جدایی است. طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی مقایسه ای بود. جامعه آماری را کلیه دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان رود سر در سال تحصیلی 93-1394 تشکیل می دادند. نمونه ای به حجم 160 دانش آموز(80 دانش آموز دارای اختلال اضطراب جدایی و 80 دانش آموز عادی) به صورت در دسترس انتخاب شد و سپس داده ها با استفاده از پرسش نامه های اضطراب جدایی بزرگسالان منیکاواساگر، خودتنظیمی براون و فراخلق پالمر جمع آوری و با روش تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که رفتارهای خودتنظیمی و فراخلق در نوجوانان دارای اضطراب جدایی از نوجوانان بهنجار به طور معناداری کم تر بود (05/0P=)؛ بنابراین دانش آموزان دارای اضطراب جدایی رفتارهای خودتنظیمی و فراخلق ضعیف تری دارند و در تنظیم هیجانات و رفتارها مشکلات بیش تری دارند و احتمالاً در معرض آسیب های روان شناختی بیش تری خواهند بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 623

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 991 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3 (پیاپی 27)
  • صفحات: 

    102-117
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    565
  • دانلود: 

    716
چکیده: 

پژوهش حاضر به بررسی اثر سبک های دل بستگی بر اعتیاد به کار در بین معلمان در مقاطع مختلف تحصیلی می پردازد. جامعه آماری شامل مجموع معلمان مرد و زن مدارس مختلف شهرستان لاهیجان است. در این پژوهش با توجه به ماهیت پژوهش تعداد 215 معلم از مدارس مختلف لاهیجان به عنوان نمونه آماری از بین 443 معلم انتخاب شده است، در راستای تجزیه وتحلیل استنباطی داده ها و جهت آزمون فرضیات از روش بررسی معادلات ساختاری بر مبنای حداقل مربعات جزئی و با استفاده از نرم افزار انجام شده است. نتایج حاصل از برازش مدل پژوهش نشان داد که دل بستگی غیر ایمن بر اعتیاد به کار دارای تأثیر مثبت و معنادار است و بر درگیر شدن در کار تأثیر معکوس دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که سبک دل بستگی ایمن معلمان بر درگیرشدن در کار تأثیر مستقیم و بر اعتیاد بر کار تأثیر معکوس دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 565

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 716 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3 (پیاپی 27)
  • صفحات: 

    118-134
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    917
  • دانلود: 

    846
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش نظریه ذهن، سیستم های مغزی رفتاری و شیوه حل مسأله اجتماعی در پیش بینی اضطراب اجتماعی دانش آموزان دوره ابتدایی انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع هم بستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر سرعین بود که به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند (120= N). برای جمع-آوری داده ها از پرسش نامه های اضطراب اجتماعی واتسون و فرند، نظریه ذهن استیرنمن، سیستم های مغزی-رفتاری کارورووایتو حل مسأله اجتماعی دزوریلا وهمکاران استفاده شد. داده های به دست آمده با استفاده از آزمون های هم-بستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد اضطراب اجتماعی دانش آموزان با نظریه ذهن (69/0-=r)، سیستم های بازداری رفتاری (77/0=r)، سیستم های فعال سازی رفتاری (78/0-=r) و شیوه حل مساله اجتماعی (85/0-=r) ارتباط معنا داری دارد (01/0p<). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد متغیرهای شیوه حل مسأله اجتماعی (32درصد)، نظریه ذهن (35درصد) و سیستم های مغزی-رفتاری (44 درصد) قادرند واریانس متغیر اضطراب اجتماعی را پیش بینی کنند. به طور کلی نتایج تحقیق نشان می دهد که سیستم های مغزی رفتاری، نظریه ذهن و شیوه حل مسأله اجتماعی نقش تعیین کننده در پیش بینی علایم اضطراب اجتماعی دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 917

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 846 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3 (پیاپی 27)
  • صفحات: 

    135-155
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    594
  • دانلود: 

    716
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش باورهای غیرمنطقی، خودکارآمدی و ذهن آگاهی در پیش بینی قلدری دانش آموزان صورت پذیرفت. روش اجرای پژوهش توصیفی و از نوع هم بستگی بود. جامعه آماری مطالعه کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر اردبیل در سال 94-1395 بودند که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای 122 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از ابزارهای باورهای غیرمنطقی، خودکارآمدی، ذهن آگاهی و پرسش نامه قلدری استفاده شد. داده های پژوهش با روش های ضریب هم بستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که بین باورهای غیرمنطقی، خودکارآمدی و ذهن آگاهی با قلدری دانش آموزان رابطه معناداری وجود داشت. همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که باورهای غیرمنطقی، خودکارآمدی و ذهن آگاهی در مجموع 53/0 از واریانس قلدری را در دانش آموزان پیش بینی می کنند (05/0p<). بنابراین می توان نتیجه گرفت که باورهای غیرمنطقی، خودکارآمدی و ذهن آگاهی در زمره متغیرهای مرتبط با قلدری دانش آموزان بوده و توانایی پیش بینی آن را دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 594

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 716 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3 (پیاپی 27)
  • صفحات: 

    156-172
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    734
  • دانلود: 

    780
چکیده: 

این پژوهش با هدف مطالعه دلالت های تربیتی رویکرد روان شناختی سازنده گرایی در طراحی محیط یادگیری الکترونیکی و هوشمند انجام گردید. روش پژوهش از نوع روش تحقیق آمیخته بود و جامعه آماری پژوهش در دو بخش کمی و کیفی مورد بررسی قرار گرفت که در بخش کیفی متخصصان و فعالان حوزه آموزش الکترونیکی و هوشمندسازی مدارس بوده و در بخش کمی نیز فعالان و کارشناسان و معلمان این حوزه در سطح شهر تهران بودند. روش نمونه گیری در بخش کیفی هدفمند و در بخش کمی به شیوه اتفاقی بود. حجم نمونه کیفی در مرحله اشباع نظری 16 نفر و نمونه کمی 193 نفر بود. داده های مرحله کیفی با روش مصاحبه و در مرحله کمی با پرسش نامه حاصل از مصاحبه مرحله کیفی بود. پایایی پرسش نامه استخراجی برابر 886/0 بوده روش تحلیل مرحله ی کمی تحلیل عاملی اکتشافی بوده و عامل های شناسایی شده شامل هدف، محتوا، روش تدریس، ارزشیابی، مواد و منابع یادگیری، فعالیت های یادگیری، زمان، مکان و گروه بندی به میزان 29/61 درصد دلالت های تربیتی رویکرد سازنده گرایی را در طراحی محیط یادگیری الکترونیکی و هوشمند تبیین می نماید. به محققان پیشنهاد می شود در طراحی محیط های یادگیری الکترونیکی و هوشمند از رویکرد روان شناختی سازنده گرایی بهره ببرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 734

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 780 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button