هدف پژوهش حاضر مقایسه رفتارها ی خودتنظیمی و فراخلق در دانش آموزان با و بدون اضطراب جدایی است. طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی مقایسه ای بود. جامعه آماری را کلیه دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان رود سر در سال تحصیلی 93-1394 تشکیل می دادند. نمونه ای به حجم 160 دانش آموز(80 دانش آموز دارای اختلال اضطراب جدایی و 80 دانش آموز عادی) به صورت در دسترس انتخاب شد و سپس داده ها با استفاده از پرسش نامه های اضطراب جدایی بزرگسالان منیکاواساگر، خودتنظیمی براون و فراخلق پالمر جمع آوری و با روش تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که رفتارهای خودتنظیمی و فراخلق در نوجوانان دارای اضطراب جدایی از نوجوانان بهنجار به طور معناداری کم تر بود (05/0P=)؛ بنابراین دانش آموزان دارای اضطراب جدایی رفتارهای خودتنظیمی و فراخلق ضعیف تری دارند و در تنظیم هیجانات و رفتارها مشکلات بیش تری دارند و احتمالاً در معرض آسیب های روان شناختی بیش تری خواهند بود.