Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

717
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

471
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: داستان آفرینش، مقایسه تطبیقی تفسیر الیزابت کیدی استنتن و گیلبرت بایلزیکیان (عنوان عربی: قصّة الخلقة: دراسةٌ مقارنةٌ بین تفسیر إلیزابیث کادی ستانتون وجیلبرت بایلزیکیان)

صفحات

 صفحه شروع 125 | صفحه پایان 142

چکیده

 چکیده فارسی:فصل اول و دوم سفر پیدایش, یکی از چالش انگیزترین متون برای مفسران فمینیستی است. الیزابت کیدی استنتن, به عنوان نماینده مکتب تفسیری فمینیستی لیبرال و گیلبرت بایلزیکیان, به عنوان نماینده مکتب تفسیری فمینیستی انجیلی, به تفسیر این متن پرداخته اند. این مقاله به بررسی و مقایسه نقاط اشتراک و اختلاف این دو جریان, در تفسیر متن پیدایش می پردازد. هر دو مفسر سعی می کنند تا تعهد خود را به مسیحیت, در کنار اعتقاد به اصول فمینیستی حفظ نمایند. استنتن, با تقسیم داستان آفرینش به دو داستان و اثبات برابری در آفرینش از داستان اول و رد داستان دوم, به عنوان کلام خداوند, تعهد کمتری به متن دارد. در مقابل, بایلزیکیان به عنوان نماینده جریان انجیلی, با التزام به وحیانی بودن تمام کتاب مقدس, سعی در ارائه تفسیری مبتنی بر برابری زن و مرد و استفاده از تجربه زنان, مطابق با اصول فمینیستی دارد. چکیده عربی:الفصلان الأوّل والثانی من سفر الظهور یعتبران أکثر النصوص إثارةً للجدل بین المفسّرین من ذوی النزعة النسویة, والسیّدة إلیزابیث کادی ستانتون بصفتها ممثّلةً للمدرسة التفسیریة النسویة اللیبرالیة, والسیّد جیلبرت بایلزیکیان بصفته ممثّلاً للمدرسة التفسیریة النسویة الإنجیلیة, تطرّقاً إلی تفسیر الفصلین المشار إلیهما.یتمحور البحث فی هذه المقالة حول إجراء دراسةٍ مقارنةٍ بین أوجه الاشتراک والاختلاف بین آراء هاتین الشخصیتین علی صعید تفسیر سفر الظهور, وتجدر الإشارة هنا إلی أنّهما حاولا الحفاظ علی التزامهما بالمبادئ المسیحیة إلی جانب اعتقادهما بأصول النزعة النسویة. قامت السیّدة ستانتون بتقسیم قصّة الخلقة فی جزئین, وأثبتت التساوی فی الخلقة فی الجزء الأوّل من القصّة ورفضت ما ورد فی الجزء الثانی منها, وعلی هذا الأساس فهی لم تلتزم بالنصّ بصفته کلاماً لله تعالی. وفی مقابل ذلک فإنّ السیّد بابلزیکیان الذی یمثّل الفکر الإنجیلی, قد التزم بکون الکتاب المقدّس بجمیع نصوصه سماویاً وعلی هذا الأساس حاول طرح تفسیرٍ له من منطلق مبدأ المساواة بین الجنسین وبالاعتماد علی تجارب النساء علی ضوء أصول النزعة النسویة.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مهدوی حاجی، روح اله، و لک زایی، مهدی. (1395). عنوان فارسی: داستان آفرینش, مقایسه تطبیقی تفسیر الیزابت کیدی استنتن و گیلبرت بایلزیکیان (عنوان عربی: قصّة الخلقة: دراسةٌ مقارنةٌ بین تفسیر إلیزابیث کادی ستانتون وجیلبرت بایلزیکیان). معرفت ادیان، 7(2 (پیاپی 26) )، 125-142. SID. https://sid.ir/paper/217670/fa

    Vancouver: کپی

    مهدوی حاجی روح اله، لک زایی مهدی. عنوان فارسی: داستان آفرینش, مقایسه تطبیقی تفسیر الیزابت کیدی استنتن و گیلبرت بایلزیکیان (عنوان عربی: قصّة الخلقة: دراسةٌ مقارنةٌ بین تفسیر إلیزابیث کادی ستانتون وجیلبرت بایلزیکیان). معرفت ادیان[Internet]. 1395؛7(2 (پیاپی 26) ):125-142. Available from: https://sid.ir/paper/217670/fa

    IEEE: کپی

    روح اله مهدوی حاجی، و مهدی لک زایی، “عنوان فارسی: داستان آفرینش, مقایسه تطبیقی تفسیر الیزابت کیدی استنتن و گیلبرت بایلزیکیان (عنوان عربی: قصّة الخلقة: دراسةٌ مقارنةٌ بین تفسیر إلیزابیث کادی ستانتون وجیلبرت بایلزیکیان)،” معرفت ادیان، vol. 7، no. 2 (پیاپی 26) ، pp. 125–142، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/217670/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا