مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

412
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

618
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: بررسی ارتباط «معرفت و جنسیت» در معرفت شناسی فمینیستی (عنوان عربی: العلاقة بین المعرفة والجنسیة فی نظریة المعرفة النَسَویة)

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 71

کلیدواژه

نسبیت گرایی (کلیدواژه عربی: المعرفةQ1
النسبیة)Q1

چکیده

 چکیده فارسی: معرفت شناسی فمینیستی حاصل واکاوی دخالت عنصر«جنسیت» در فرایند معرفت است. آموزه های حاکم بر جریانات ساختارگرایی, پساساختارگرایی و پست مدرنیسم, بسترساز و الهام بخش فمینیست ها در تنسیق اصول معرفت شناسی فمینیستی است. این نوشتار, پس از پاسخ گویی به این سؤال که در معرفت شناسی فمینیستی, جنسیت چه تأثیری در معرفت دارد, به بررسی و نقد نظریات معرفت شناختی فمینیستی با تکیه بر مبانی معرفت شناختی فلسفه اسلامی پرداخته است. رویکرد سلبی و انتقادی, و رویکرد ایجابی و اثباتی, دو رویکرد موجود در معرفت-شناسی فمینیستی است. در رویکرد سلبی, فمینیست ها قائل به تأثیر نگاه و منافع مردانه در علوم کنونی و مردانگی دانش و لزوم تولید علم زنانه شدند و در بخش ایجابی معرفت شناختی فمینیستی, اصول معرفت شناختی حاکم بر علم زنانه توسط فمینیست ها تبیین شد. پژوهش حاضر پس از بیان این دو رویکرد, به شیوه توصیفی, مشکلات علم فمینیستی و گرفتاری معرفت شناسی فمینیستی در باتلاق نسبیت گرایی را بیان نمود. سپس نسبیت گرایی که مبنای معرفت شناسی فمینیستی است بارویکرد فلسفه اسلامی نقد شد. وجود بدیهیات و بداهت شناخت آنها, نفی مادیت علم و اثبات تجرد آن, شالوده نسبیت گرایی را در هم می-شکند, در نتیجه تأثیر فاعل شناسا در فرایند معرفت, نه به عنوان سازنده معرفت بلکه به عنوان دریچه ای متمایز به حقیقت که مکمل افق های دیگر معرفتی است, بیانگر نقش جنسیت در معرفت است. طبق این تحلیل, هرچند جنسیت می تواند افق های جدیدی را فراروی علم بگشاید, این افق ها متناقض و مقابل هم نخواهند بود. این نتیجه به معنای خط بطلانی بر ادعا و آرمان معرفت شناختی فمینیستی مبنی بر مردانگی دانش و تدوین علم زنانه خواهد بود. چکیده عربی: نظریة المعرفة النَسَویة حصیلة بحث مدخلیّة عنصر «الجنسیة= جنس الشخص اذا کان رجلاً أو امرأة» فی عملیة المعرفة. التعالیم السائدة فی المسارات البنیویة, وما بعد البنیویة, وما بعد الحداثة, بمثابة الممهد والملهم لأنصار النزعة النسویة لتنسیق اصول نظریة المعرفة النَسَویة. یتولى هذا البحث الإجابة عن السؤال التالی وهو: ما هو تأثیر جنس الأشخاص فی المعرفة استناداً الى ما تفید به نظریة المعرفة النَسَویة؟ ثم ینطلق من ذلک لبحث ونقد ما جاء من الآراء فی نظریة المعرفة النَسَویة, مع الترکیز على مبادئ نظریة المعرفة فی الفلسفة الإسلامیة. هناک منهجان فی نظریة المعرفة النَسَویة؛ منهج سلبی وناقد, ومنهج ایجابی واثباتی. فی المنهج سلبی, یزعم أنصار الاتجاه النَسَوی تأثیر النظرة والمصالح الذکوریة فی العلوم الحالیة ورجولیة العلم وضرورة تولید علم انثوی, وفی الجانب الایجابی من نظریة المعرفة النَسَویة, جرى تبیین اصول نظریة المعرفة السائدة فی العلم الانثوی من قبل أنصار الاتجاه النَسَوی. یهتم هذا البحث من بعد شرح هذین المنهجین باسلوب وصفی, ببیان مشکلات علم الاتجاه النسّوی, ووقوع نظریة المعرفة النَسَویة فی مستنقع النسبیة. ثم توجه بالنقد لنظریة النسبیة التی تمثل أساس نظریة المعرفة النَسَویة, بمقاربة منهج الفلسفة الإسلامیة. إن وجود البدیهیات وبداهة معرفتها, ونفی المادیة عن العلم واثبات تجرده, تهدم أساس النظریة النسبیة, وهو ما یعنی بالنتیجة أن تأثیر الموضوع فی عملیة المعرفة, لیس بصفة صانع المعرفة, بل بصفة النافذة المتمیزة الى الحقیقة المکملة للآفاق المعرفیة الاخرى , مبیّن لدور الجنسیة فی المعرفة. ووفقاً لهذا التحلیل, رغم أن الجنسیة قادرة على فتح آفاق جدیدة أمام العلم, فإن هذه الآفاق لن تکون متناقض ولا متضادة. وهذه النتیجة تعنی ابطال ادعاء ومثالیة نظریة المعرفة النَسَویة فی ما تذهب الیه من ذکوریة العلم والدعوة الى صیاغة علم انثوی.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رودگر، نرجس. (1397). عنوان فارسی: بررسی ارتباط «معرفت و جنسیت» در معرفت شناسی فمینیستی (عنوان عربی: العلاقة بین المعرفة والجنسیة فی نظریة المعرفة النَسَویة). پژوهشنامه اسلامی زنان و خانواده، 6(10 )، 47-71. SID. https://sid.ir/paper/407434/fa

    Vancouver: کپی

    رودگر نرجس. عنوان فارسی: بررسی ارتباط «معرفت و جنسیت» در معرفت شناسی فمینیستی (عنوان عربی: العلاقة بین المعرفة والجنسیة فی نظریة المعرفة النَسَویة). پژوهشنامه اسلامی زنان و خانواده[Internet]. 1397؛6(10 ):47-71. Available from: https://sid.ir/paper/407434/fa

    IEEE: کپی

    نرجس رودگر، “عنوان فارسی: بررسی ارتباط «معرفت و جنسیت» در معرفت شناسی فمینیستی (عنوان عربی: العلاقة بین المعرفة والجنسیة فی نظریة المعرفة النَسَویة)،” پژوهشنامه اسلامی زنان و خانواده، vol. 6، no. 10 ، pp. 47–71، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/407434/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا