مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

627
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

707
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: چالش مفهوم زمان در آیین هندو (عنوان عربی: التحدّی الذی تواجهه الدیانة الهندوسیة علی صعید مفهوم (الزمان))

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 91

کلیدواژه

کلیدواژه فارسی: زمان (کاله)Q2
تاریخ (ایتی هاسا)Q2
زمان دوری (کلیدواژه عربی: الزمان (کاله)Q2
التأریخ (ایتی هاسا)Q2
الزمان الدَّوری)Q2

چکیده

 چکیده فارسی:انسان همواره با پرسش از چیستی زمان و تاریخ مواجه بوده است؛ از خود می پرسد زمان و تاریخ چیست؟ و ما چه رابطه ای با آنها داریم. این پژوهش با رویکرد تحلیلی نظری به پاسخ به چنین پرسشی, در آیین دین هندو می پردازد. در این آیین, دو الگوی خطی و دوری به چالش کشیده می شود و در نهایت طرح دوری زمان (کاله), بازنمایی بیشتری دارد. در زمان دوری, زمان چرخه ای است که درون آن حوادث الف, ب, ج و... وجود دارند. یک الگو از زمان دوری, الگوی تناسخ است که چرخه زندگی و مرگ است. در زروان نیز زمان دوری است, ولی همانند آیین هندو, به صورت بازگشت ابدی نیست, بلکه رجعت به مبدایی ابدی است. دوره کامل زمان کرانمند, که دوازده هزار سال است, پس از سه هزاره آخر رستاخیز تن روی می دهد و رجعت به اصل است. نوع دوم به زمان, خطی یا آفاقی است. نکته مهم انگاره خطی, نگاه رشته ای است, که همه چیز یک آغاز و یک پایانی دارند و این دو نمی توانند شبیه هم باشند و امکان جابه جایی آنها هم وجود ندارد. پژوهش حاضر به بررسی مفهوم زمان در ودا, اتهرودا و اوپه نیشد و تقسیمات آن و همچنین مکاتب فلسفی هند پرداخته, نشان می دهد که در نهایت تاریخ (ایتی هاسا), معنای عام و متعارف و تعریفش در ادیان خطی را از دست داده است؛ زیرا هندوها به دنبال تجربیات تاریخی و حوادث گذشته نیستند, بلکه به دنبال معنا در متون و آموزه های دینی خود هستند. چکیده عربی:الإنسان طوال مسیرة حیاته یواجه أسئلةٍ حول ماهیّة الزمان والتأریخ, ومن جملة تلک الأسئلة: ما هو الزمان؟ ما هو التأریخ؟ وما هی العلاقة التی تربطنا بهما؟محور البحث فی هذه المقالة هو الإجابة عن هذه الأسئلة وما شاکلها علی أساس تعالیم الدیانة الهندوسیة, وذلک بأسلوب بحثٍ تحلیلیٍّ نظریٍّ. الدیانة الهندوسیة طرحت أنموذجین حول هذا الموضوع, أحدهما بشکل خطٍّ متواصلٍ والآخر بشکلٍ دوریٍّ, وبالتالی فإنّ الأنموذج الثانی للزمان (کاله) قد تجلّی علی نطاقٍ أوسع, إذ یکون الزمان فیه عبارةً عن دورةٍ تتضمّن مختلف الأحداث أ , ب , ج , إلخ؛ وأحد النماذج المندرجة فیه هو التناسخ الذی یعتبر دورةً للحیاة والموت.وأمّا حسب تعالیم (زروان) فالزمان أیضاً دوریٌّ, ولکنّه یشابه الدیانة الهندوسیة من حیث عدم قوله بالعودة الأبدیة, بل یذهب إلی القول بالرجعة نحو مبدأ أبدی. یری أتباع هذه العقیدة أنّ الدورة الکاملة للزمان المحدود الذی یبلغ اثنی عشر ألف عامٍ, تنطلق بعد آخر ثلاثة آلاف عامٍ من انبعاث البدن والرجعة إلی الأصل. النمط الآخر من الزمان هو الخطّ المتواصل أو الأفاقی, والمسألة الجدیرة بالذکر فی هذا المجال هی أنّ النظرة هنا تکون متشعّبةً ولکلّ شیءٍ بدایةٌ ونهایةٌ, وهذا الأمران لا یمکن أن یکونان من سنخٍ واحدٍ کما لا یمکن استبدالهما.قامت الباحثتان فی هذه المقالة بدراسة وتحلیل مفهوم الزمان فی تعالیم الفیدا والأثروا فیدا والأوبنشاد, وکذلک ذکرتا تقسیماته ومدارسه الفلسفیة فی الهند؛ وقد أثبتت النتائج أنّ التأریخ (ایتی هاسا) له معنی عام ومتعارف بحیث افتقد تعریفه فی الأدیان التی تقول بالنموذج الخطّی للزمان, وذلک لأنّ الهندوس لا یبحثون عن التجارب التأریخیة والحوادث السالفة, بل یبحثون عن المعنی فی نصوصهم وتعالیمهم الدینیة.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دلگیر، هدیه، و توکلی، طاهره. (1394). عنوان فارسی: چالش مفهوم زمان در آیین هندو (عنوان عربی: التحدّی الذی تواجهه الدیانة الهندوسیة علی صعید مفهوم (الزمان)). معرفت ادیان، 7(1 (پیاپی 25) )، 69-91. SID. https://sid.ir/paper/217725/fa

    Vancouver: کپی

    دلگیر هدیه، توکلی طاهره. عنوان فارسی: چالش مفهوم زمان در آیین هندو (عنوان عربی: التحدّی الذی تواجهه الدیانة الهندوسیة علی صعید مفهوم (الزمان)). معرفت ادیان[Internet]. 1394؛7(1 (پیاپی 25) ):69-91. Available from: https://sid.ir/paper/217725/fa

    IEEE: کپی

    هدیه دلگیر، و طاهره توکلی، “عنوان فارسی: چالش مفهوم زمان در آیین هندو (عنوان عربی: التحدّی الذی تواجهه الدیانة الهندوسیة علی صعید مفهوم (الزمان))،” معرفت ادیان، vol. 7، no. 1 (پیاپی 25) ، pp. 69–91، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/217725/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button