مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,893
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,435
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه رهبری اصیل و رفتار شهروندی سازمانی معلمان: با نقش واسطه ای خوش بینی تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 62

چکیده

 هدف پژوهش حاضر ارائه مدل علی رابطه ی رهبری اصیل و رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع ابتدایی با توجه به نقش واسطه ای خوش بینی تحصیلی معلمان به روش تحلیل مسیر انجام شد. برای این منظور 210 نفر (153 زن و 57 مرد) از میان معلمان مقطع ابتدایی شهرستان آباده در سال تحصیلی 94-93 به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به پرسشنامه ی خودگزارشی مشتمل بر مقیاس های رهبری اصیل (اولیو, گاردنر و ولومبوا, 2008), خوش بینی تحصیلی (وین هوی, 2005) و رفتار شهروندی سازمانی (ارگان وکانوسکی, 1989) پاسخ دادند. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی می باشد. یافته های پژوهش نشان داد که مولفه های رهبری اصیل (خودآگاهی, پردازش متوازن, اخلاق مداری و شفافیت رابطه ای) از طریق واسطه گری مولفه های خوش بینی تحصیلی معلمان به صورت غیرمستقیم و مثبت رفتار شهروندی سازمانی معلمان را تحت تاثیر قرار می دهد. هم چنین یافته ها نشان داد که از میان مولفه های رهبری اصیل دو مولفه شفافیت و اخلاق مداری بیشترین اثر غیرمستقیم را بر رفتار شهروندی سازمانی دارا می باشد. هم چنین از میان مولفه های خوش بینی تحصیلی مولفه خودکارآمدی دارای بیشترین اثر مستقیم و مثبت بر رفتار شهروندی سازمانی می باشد. ضمنا 0.33 از واریانس رفتار شهروندی سازمانی معلمان توسط دو متغیر رهبری اصیل و خوش بینی تحصیلی تبیین گردید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رستگار، احمد، طالبی، سعید، نادی، زهرا، و صیف، محمدحسن. (1396). رابطه رهبری اصیل و رفتار شهروندی سازمانی معلمان: با نقش واسطه ای خوش بینی تحصیلی. مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، 10(1 (پیاپی 18))، 49-62. SID. https://sid.ir/paper/217966/fa

    Vancouver: کپی

    رستگار احمد، طالبی سعید، نادی زهرا، صیف محمدحسن. رابطه رهبری اصیل و رفتار شهروندی سازمانی معلمان: با نقش واسطه ای خوش بینی تحصیلی. مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی[Internet]. 1396؛10(1 (پیاپی 18)):49-62. Available from: https://sid.ir/paper/217966/fa

    IEEE: کپی

    احمد رستگار، سعید طالبی، زهرا نادی، و محمدحسن صیف، “رابطه رهبری اصیل و رفتار شهروندی سازمانی معلمان: با نقش واسطه ای خوش بینی تحصیلی،” مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، vol. 10، no. 1 (پیاپی 18)، pp. 49–62، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/217966/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا