مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

855
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

661
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پدیده افشاگری سازمانی معلم در مدرسه (یافته های یک پژوهش پدیدارشناسی)

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 30

چکیده

افشاگری, توجه نشان دادن به اشتباهات و تخلفات در یک سازمان, و افزایش نگرانی ها درباره ی رخدادهای آسیب رسان در محیط است. هدف اصلی پژوهش حاضر, بررسی پدیده ی افشاگری در مدرسه, به منظور ایجاد یک چارچوب مفهومی و توسعه ی مبانی نظری آن است. این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی است که با استفاده از رویکرد مبتنی بر پدیدارشناسی توصیفی انجام گرفت. مشارکت کنندگان در این پژوهش شامل 18 معلم رسمی مقطع متوسطه شاغل در آموزش و پرورش شهر تهران بودند. مشارکت کنندگان بر حسب تجربه و نیز آشنایی کلی با موضوع انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته و به روش هدایت کلیات, گردآوری شد و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. داده ها با روش تحلیل محتوای استقرایی با استفاده از سه سطح باز, محوری و گزینشی تحلیل شد. یافته ها نشان داد که افشاگری, پدیده ای مهجور در مدرسه است که مفهوم و جایگاه واقعی خود را به دست نیاورده است. تا آنجا که با مفاهیمی دیگر, با بارارزشیِ منفی, یکسان پنداشته می شود. در راستای اقدام به افشاگری در مدرسه, موانع, پیامدها و تسهیل کننده هایی وجود دارد. هم چنین افراد برای افشاگری و یا عدم اقدام به آن دلایلی دارند, که البته مهم ترین و پررنگ ترین دلیل اکراه از آن, این است که افشاگری در جامعه ی ما, هم چون تابویی می ماند که از نظر افراد مخرب شناخته می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوروزی وند، طاهره، و زین آبادی، حسن رضا. (1397). پدیده افشاگری سازمانی معلم در مدرسه (یافته های یک پژوهش پدیدارشناسی). مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، 11(1 (پیاپی 20) )، 9-30. SID. https://sid.ir/paper/218016/fa

    Vancouver: کپی

    نوروزی وند طاهره، زین آبادی حسن رضا. پدیده افشاگری سازمانی معلم در مدرسه (یافته های یک پژوهش پدیدارشناسی). مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی[Internet]. 1397؛11(1 (پیاپی 20) ):9-30. Available from: https://sid.ir/paper/218016/fa

    IEEE: کپی

    طاهره نوروزی وند، و حسن رضا زین آبادی، “پدیده افشاگری سازمانی معلم در مدرسه (یافته های یک پژوهش پدیدارشناسی)،” مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، vol. 11، no. 1 (پیاپی 20) ، pp. 9–30، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/218016/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا