مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,089
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

752
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

چالش ها و موانع ترغیب دانش آموختگان رشته کتابداری و اطلاع رسانی به ایجاد کارآفرینی و اشتغال زایی

صفحات

 صفحه شروع 55 | صفحه پایان 66

چکیده

 هدف: هدف از پژوهش حاضر, شناسایی چالش ها و موانع ترغیب دانش آموختگان رشته کتابداری و اطلاع رسانی به ایجاد کارآفرینی و اشتغال زایی است.روش شناسی: پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی توصیفی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش 150 نفر از دانش آموختگان کتابداری و اطلاع رسانی (شاغل یا غیرشاغل) دانشگاه های تحت پوشش وزارت علوم و فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی بودند که بر اساس نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پس از جمع آوری پرسشنامه ها, تعداد 122 پرسشنامه عودت داده شد. ابزار گردآوری اطلاعات, پرسشنامه محقق ساخته است. به منظور مشخص کردن وضعیت داده ها از آزمون نسبت دوجمله ای و برای رتبه بندی عوامل موثر بر عدم کارآفرینی از آزمون فریدمن استفاده شد.یافته ها: مهم ترین مانع ترغیب دانش آموختگان کتابداری و اطلاع رسانی به ایجاد کارآفرینی و اشتغال زایی نبود آموزش مناسب جهت کسب درآمد از مهارت های حرفه ای است. همچنین, نبود نهادهای حمایتی رسمی و غیررسمی مناسب, کم اثرترین عامل عدم کارآفرینی است.نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان می دهد که سرفصل های آموزشی باید مورد بازنگری قرار گیرد, واحد کارآفرینی به واحدهای درسی رشته کتابداری و اطلاع رسانی اضافه شود, دروس تخصصی از حالت نظری صرف خارج شده و دانشجویان با جنبه های عملی و کاربردی دروس نیز آشنا شوند. همچنین, آموزش های مناسبی باید در زمینه کسب مهارت های کارآفرینی ارائه شود تا دیدگاه دانشجویان رشته نسبت به ماهیت آن تغییر یابد. اساتید و صاحب نظران رشته باید دانشجویان را با مفاهیم نوینی همچون جامعه اطلاعاتی, سازمان یادگیرنده, اقتصاد دانش محور و غیره آشنا کرده و اهمیت این مفاهیم و نقش کاربردی آن ها را در همه جنبه های زندگی, از جمله درآمدزایی و ایجاد کسب و کار به دانشجویان ارائه کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    صفوی، زینب، و مرادی، خدیجه. (1392). چالش ها و موانع ترغیب دانش آموختگان رشته کتابداری و اطلاع رسانی به ایجاد کارآفرینی و اشتغال زایی. نظام ها و خدمات اطلاعاتی، 2(2 (پیاپی 6))، 55-66. SID. https://sid.ir/paper/218118/fa

    Vancouver: کپی

    صفوی زینب، مرادی خدیجه. چالش ها و موانع ترغیب دانش آموختگان رشته کتابداری و اطلاع رسانی به ایجاد کارآفرینی و اشتغال زایی. نظام ها و خدمات اطلاعاتی[Internet]. 1392؛2(2 (پیاپی 6)):55-66. Available from: https://sid.ir/paper/218118/fa

    IEEE: کپی

    زینب صفوی، و خدیجه مرادی، “چالش ها و موانع ترغیب دانش آموختگان رشته کتابداری و اطلاع رسانی به ایجاد کارآفرینی و اشتغال زایی،” نظام ها و خدمات اطلاعاتی، vol. 2، no. 2 (پیاپی 6)، pp. 55–66، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/218118/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button