مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,382
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

690
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابط کاربر در کتابخانه های دیجیتالی کودکان ایران: دیدگاه متخصصان و ارائه الگوی پیشنهادی

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 72

چکیده

 هدف: این پژوهش به منظور تعیین دیدگاه متخصصان درباره ویژگی ها و مولفه های رابط کاربری در کتابخانه های کودکان و ارائه الگویی بر مبنای آن برای رابط کاربر این نوع از کتابخانه ها در ایران انجام شده است.روش: روش انجام پژوهش پیمایش توصیفی و تحقیق کتابخانه ای است. با بررسی متون مرتبط, معیارها و مولفه هایی برای رابط کاربر در کتابخانه های دیجیتالی کودکان در قالب سیاهه وارسی 5 گزینه ای در طیف لیکرت تهیه شد. سیاهه وارسی تهیه شده برای متخصصان, اعضای هیات علمی و نویسندگان حوزه کتابخانه های دیجیتالی ارسال شد. با استفاده از نرم افزار SPSS داده های گردآوری شده تجزیه و تحلیل و روایی آن ها سنجیده شد. برای تعیین نمره حدنصاب مورد قبول برای پذیرش هر مولفه در الگو, از روش نمره تی استفاده شد.یافته ها: از بین معیارهای مورد مطالعه, متخصصان به «پیام های هشداردهنده خطا» و «شخصی سازی متن» با نمره های  4.7 t( 94درصد) و 3.72 (74.4 درصد), به ترتیب بیشترین و کمترین امتیاز را اختصاص دادند. معیار «شخصی سازی منابع بازیابی شده از کتابخانه» با نمره91) 4.55 t  درصد), و معیار «انواع قالب هایی منابع موجود در کتابخانه» با نمره  4.53 t(90.6 درصد) به ترتیب در رتبه دوم و سوم قرار گرفتند. در پایان, بر اساس آن دسته از مولفه هایی که از نظر متخصصان نمره حد نصاب لازم را کسب کرده بودند, الگویی (متشکل از 15 معیار و 98 مولفه) برای رابط کاربر کتابخانه دیجیتالی کودکان در ایران ارائه شد.نتیجه گیری: نتایج بررسی نشان داد که علی رغم نظرات متفاوت متخصصان در خصوص بسیاری از مولفه ها و معیارها, می توان معیارهای واحد و مشترکی را برای رابط کاربر کتابخانه های دیجیتالی کودکان در ایران ارائه داد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

صدیقی، زینب، گیلوری، عباس، و نوشین فرد، فاطمه. (1390). رابط کاربر در کتابخانه های دیجیتالی کودکان ایران: دیدگاه متخصصان و ارائه الگوی پیشنهادی. نظام ها و خدمات اطلاعاتی، 1(1 (پیاپی 1))، 53-72. SID. https://sid.ir/paper/218141/fa

Vancouver: کپی

صدیقی زینب، گیلوری عباس، نوشین فرد فاطمه. رابط کاربر در کتابخانه های دیجیتالی کودکان ایران: دیدگاه متخصصان و ارائه الگوی پیشنهادی. نظام ها و خدمات اطلاعاتی[Internet]. 1390؛1(1 (پیاپی 1)):53-72. Available from: https://sid.ir/paper/218141/fa

IEEE: کپی

زینب صدیقی، عباس گیلوری، و فاطمه نوشین فرد، “رابط کاربر در کتابخانه های دیجیتالی کودکان ایران: دیدگاه متخصصان و ارائه الگوی پیشنهادی،” نظام ها و خدمات اطلاعاتی، vol. 1، no. 1 (پیاپی 1)، pp. 53–72، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/218141/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button