مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,038
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

728
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

یادگیری در پارادایم پیچیدگی: ماهیت، قلمرو و فرایند

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 65

چکیده

 هدف اصلی این مقاله تبیین ماهیت, قلمرو و فرایند یادگیری بر اساس پارادایم پیچیدگی می باشد. بدین منظور, نخست نظریه های سنتی یادگیری با نظر به مبانی فلسفی آن ها مرور شده و نحوه شکل گیری نظریه ارتباط گرایی در پارادایم پیچیدگی بررسی شد. سپس, ماهیت, قلمرو و فرایند یادگیری بر اساس پارادایم پیچیدگی تبیین شد. در تبیین ماهیت یادگیری در این پارادایم, سه ویژگی یادگیری پیچیده شامل «مقارنه دانش و داننده», «کلاس و فراسیستم ها همچون سیستم های یادگیرنده» و «وابستگی متقابل تدریس و یادگیری» تبیین شدند. سپس, قلمرو یادگیری بر بستر پارادایم پیچیدگی تبیین شد. دراین باره, استدلال شد که یادگیرندگان علاوه بر افراد فراگیرنده می تواند شامل گروه های اجتماعی و کلاسی, مدارس, اجتماع ها, بدنه های دانش, زبان ها, فرهنگ ها, گونه ها و غیره نیز باشند. ازاین رو, سخن گفتن از «سازمان یادگیرنده» در چنین زمینه ای معنای شفاف تری می یابد. همچنین, درباره فرایند یادگیری استدلال شد که یادگیری فرایندی «نوپدید» بوده و شامل «تکامل همگام» افراد, گروه های اجتماعی و جامعه گسترده تر است. به عبارت دیگر, در فرایند یادگیری تأکید بر روابط میان عناصر به جای خود عناصر است و ذهن انسان به عنوان یک سیستم انطباقی مورد ملاحظه قرار می گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی چابکی، رضا، بازقندی، پروین، و ضرغامی همراه، سعید. (1396). یادگیری در پارادایم پیچیدگی: ماهیت, قلمرو و فرایند. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت (مطالعات تربیتی و روان شناسی مشهد)، 7(1 (پیاپی 13) )، 47-65. SID. https://sid.ir/paper/218464/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی چابکی رضا، بازقندی پروین، ضرغامی همراه سعید. یادگیری در پارادایم پیچیدگی: ماهیت, قلمرو و فرایند. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت (مطالعات تربیتی و روان شناسی مشهد)[Internet]. 1396؛7(1 (پیاپی 13) ):47-65. Available from: https://sid.ir/paper/218464/fa

    IEEE: کپی

    رضا محمدی چابکی، پروین بازقندی، و سعید ضرغامی همراه، “یادگیری در پارادایم پیچیدگی: ماهیت, قلمرو و فرایند،” پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت (مطالعات تربیتی و روان شناسی مشهد)، vol. 7، no. 1 (پیاپی 13) ، pp. 47–65، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/218464/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button