مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

928
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

760
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوی تربیت اخلاقی هگل بر مبنای دیالکتیک آگاهی

صفحات

 صفحه شروع 105 | صفحه پایان 125

چکیده

 هدف اصلی این مقاله, بررسی ارتباط بین مراحل سه گانه تکامل اخلاق هگلی یعنی حق انتزاعی, اخلاق فردی و اخلاق اجتماعی با سه گانه خانواده, جامعه و دولت در فرایند دیالکتیک آگاهی هگل می باشد. در این نوشتار نقش دیالکتیک آگاهی در زمینه های رشد و نمو اخلاقی فرد (خانواده, جامعه مدنی و دولت) در فرایندی منظم از تربیت اخلاقی و در ارتباط با یکدیگر موردبررسی قرار گرفت. برای دستیابی به این هدف از شیوه توصیفی-تحلیلی بهره گرفته شد. لذا با بررسی متون هگلی, به ارتباط بین نظام اخلاقی او با دیالکتیک آگاهی پرداخته شد و سرانجام استنباطی از آرا تربیت اخلاقی هگل ارائه شد. یافته ها حاکی از آن است که نظام تربیت اخلاقی هگل مبتنی بر زمینه های سه گانه خانواده, جامعه و دولت می باشد که هر یک از آن ها ارتباط تنگاتنگی با مراحل سه گانه دیالکتیک آگاهی او دارند. بر این اساس یک الگوی پیش فرض از تربیت اخلاقی هگل ترسیم شد که می کوشد ارتباط بین سه گانه هایی که در تکامل حیات اخلاقی فرد دخیل هستند را مشخص کند. بیلدونگ نخستین گام این الگو, زیربنایی به نام خانواده دارد که در آن تربیت فردی بر مبنای اخلاق انتزاعی شکل می گیرد. مرحله دوم, جامعه مدنی نام دارد که در آن بر تربیت اجتماعی فرد تاکید می شود. سرانجام, از ترکیب این دو گام, مرحله نهایی الگوی تربیت اخلاقی هگل یعنی «رفع و ارتقا» شکل می گیرد. این گام در زیر مجموعه ای به نام «دولت» حاصل می شود که در حقیقت مظهر اصلی حیات اخلاقی هگل را نشان می دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمودی، ایوب، نوروزی، رضاعلی، حیدری، محمدحسین، و سفیدخوش، میثم. (1398). الگوی تربیت اخلاقی هگل بر مبنای دیالکتیک آگاهی. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت (مطالعات تربیتی و روان شناسی مشهد)، 9(2 (پیاپی 18) )، 105-125. SID. https://sid.ir/paper/218479/fa

    Vancouver: کپی

    محمودی ایوب، نوروزی رضاعلی، حیدری محمدحسین، سفیدخوش میثم. الگوی تربیت اخلاقی هگل بر مبنای دیالکتیک آگاهی. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت (مطالعات تربیتی و روان شناسی مشهد)[Internet]. 1398؛9(2 (پیاپی 18) ):105-125. Available from: https://sid.ir/paper/218479/fa

    IEEE: کپی

    ایوب محمودی، رضاعلی نوروزی، محمدحسین حیدری، و میثم سفیدخوش، “الگوی تربیت اخلاقی هگل بر مبنای دیالکتیک آگاهی،” پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت (مطالعات تربیتی و روان شناسی مشهد)، vol. 9، no. 2 (پیاپی 18) ، pp. 105–125، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/218479/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا