مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

967
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

665
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

دیدگاه فارغ التحصیلان رشته پرستاری مراقبت های ویژه از صلاحیت بالینی: یک تحلیل محتوا

صفحات

 صفحه شروع 105 | صفحه پایان 113

چکیده

 مقدمه و هدف: آموزش بالینی یکی از روش هایی است که پرستاران از طریق آن به کسب صلاحیت بالینی نائل می شوند. نقش صلاحیت در آموزش رشد چشمگیری داشته است و خلا موجود بین آموزش و بالین را مشخص می کند. با توجه به اینکه در ایران مطالعه ای با رویکرد کیفی در مورد دیدگاه پرستاران فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مراقبت های ویژه پرستاری در مورد صلاحیت کسب شده در این دوره انجام نشده است, این مطالعه با هدف بررسی درک فارغ التحصیلان این رشته نوپا در ایران در مورد شایستگی کسب شده در این دوره طراحی شد.روش ها: مطالعه حاضر با رویکرد کیفی و براساس تحلیل محتوای قراردادی انجام شده است. انتخاب مشارکت کنندگان در پژوهش, به صورت مبتنی بر هدف بوده که7 پرستار فارغ التحصیل کارشناسی ارشدپرستاری مراقبت های ویژه در پژوهش شرکت کردند. داده ها از طریق انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع آوری شد. برای صحت و استحکام داده ها از شیوه های پرسش از همکار و تائید یافته ها توسط شرکت کنندگان استفاده گردید و هم زمان با جمع آوری داده ها, با استفاده ازتحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل آنها انجام شد.نتایج: مشارکت کنندگان در این مطالعه عوامل تاثیر گذار بر صلاحیت بالینی را در 3 درون مایه اصلی عوامل مرتبط با سیستم آموزشی شامل« مهارت های حرفه ای», «روشن نبودن اهداف دوره», «مهارت ناکافی مربیان در تدریس این رشته نوپا», عوامل انگیزشی شامل «توانمندسازی دانشجویان در آموزش و پژوهش», «جایگاه حرفه ای مناسب بعد از فارغ التحصیلی», «تغییر دیدگاه و بینش بعد از فارغ التحصیلی», و عوامل فردی شامل «مهارت های ارتباطی»,« اعتمادبه نفس ناکافی»,« عدم توجه به علایق دانشجویان در ابتدای دوره»,« تجربه بالینی»,« قدرت تصمیم گیری و تفکر انتقادی»و « داشتن اخلاق کاری و انسانی»بیان کردند.نتیجه گیری: با توجه به دیدگاه مشارکت کنندگان و نوپا بودن این دوره تحصیلی در ایران, بازنگری آن باتوجه به نیازهای سیستم سلامتی و انتظارات دانشجویان از گذراندن این دوره ضرورت دارد. بنابراین مسوولین باید باتوجه به بحرانی بودن این رشته برای بهبود برون ده آن برنامه ریزی های لازم را انجام دهند تا فارغ التحصیلان صلاحیت کافی و لازم را بری مراقبت از بیماران کسب نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مسعودی، رضا، و اعتمادی فر، شهرام. (1394). دیدگاه فارغ التحصیلان رشته پرستاری مراقبت های ویژه از صلاحیت بالینی: یک تحلیل محتوا. توسعه آموزش در علوم پزشکی، 8(20)، 105-113. SID. https://sid.ir/paper/219285/fa

    Vancouver: کپی

    مسعودی رضا، اعتمادی فر شهرام. دیدگاه فارغ التحصیلان رشته پرستاری مراقبت های ویژه از صلاحیت بالینی: یک تحلیل محتوا. توسعه آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1394؛8(20):105-113. Available from: https://sid.ir/paper/219285/fa

    IEEE: کپی

    رضا مسعودی، و شهرام اعتمادی فر، “دیدگاه فارغ التحصیلان رشته پرستاری مراقبت های ویژه از صلاحیت بالینی: یک تحلیل محتوا،” توسعه آموزش در علوم پزشکی، vol. 8، no. 20، pp. 105–113، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/219285/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button