مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

293
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

618
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت و اعتباریابی مقیاس برنامه درسی پایدار در نظام آموزش عالی ایران

صفحات

 صفحه شروع 95 | صفحه پایان 134

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, ساخت و اعتباریابی مقیاس برنامه درسی پایدار در نظام آموزش عالی ایران بود. پس از طراحی مقیاس اولیه بر اساس مبانی نظری و پیشینه پژوهشی, اعتبار صوری آن سنجیده شده و سپس, با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای, 400 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز انتخاب و مقیاس بین آنان توزیع گردید. برای اعتبار محتوایی مقیاس از تحلیل گویه, برای اعتبار سازه آن از تحلیل عامل تاییدی و برای پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. با توجه به بار عاملی زیرمقیاس های منطق (65/0), هدف (78/0), (83/0), روش های یاددهی-یادگیری(85/0), مواد و منابع آموزشی (86/0), فعالیت های یادگیری(84/0), زمان (78/0), فضا (76/0), گروه (89/0) و ارزشیابی (73/0), اعتبار سازه مقیاس تأیید گردید و با توجه به همبستگی معنادار زیرمقیاس های ده گانه برنامه درسی با نمره کل مقیاس و زیرمقیاس ها با گویه های مربوطه, اعتبار محتوایی نیز تایید شد. همچنین, ضرایب آلفای کرونباخ مقیاس برنامه درسی (97/0) و زیرمقیاس های منطق (93/0), هدف(93/0), محتوا (87/0), روش های یاددهی-یادگیری (79/0), مواد و منابع آموزشی (95/0), فعالیت های یادگیری (88/0), زمان (92/0), فضا (78/0), گروه بندی (77/0) و ارزشیابی (93/0), پایایی مقیاس و زیرمقیاس های آن نیز مورد تایید قرارداد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی، مهدی، شیرین حصار، راضیه، مرزوقی، رحمت اله، ترک زاده، جعفر، و سلیمی، قاسم. (1397). ساخت و اعتباریابی مقیاس برنامه درسی پایدار در نظام آموزش عالی ایران. مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 9(18 )، 95-134. SID. https://sid.ir/paper/219568/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی مهدی، شیرین حصار راضیه، مرزوقی رحمت اله، ترک زاده جعفر، سلیمی قاسم. ساخت و اعتباریابی مقیاس برنامه درسی پایدار در نظام آموزش عالی ایران. مطالعات برنامه درسی آموزش عالی[Internet]. 1397؛9(18 ):95-134. Available from: https://sid.ir/paper/219568/fa

    IEEE: کپی

    مهدی محمدی، راضیه شیرین حصار، رحمت اله مرزوقی، جعفر ترک زاده، و قاسم سلیمی، “ساخت و اعتباریابی مقیاس برنامه درسی پایدار در نظام آموزش عالی ایران،” مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، vol. 9، no. 18 ، pp. 95–134، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/219568/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button