مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

652
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

719
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی برای نظام آموزش عالی ایران

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 51

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی نظام آموزش عالی ایران انجام و برای اجرای آن از روش تحقیق ترکیبی با طرح اکتشافی– مدل توسعه ابزار استفاده شد. ابتدا در بخش کیفی پژوهش با استفاده از روش نظریه زمینه ­ ای و مصاحبه با 25 نفر از خبرگان آموزش عالی, پرسشنامه ­ ای با 14 مؤلفه و 107خرده ­ مؤلفه طراحی و سپس, در بخش کمّی, این پرسشنامه در یک مطالعه مقدماتی روی 40 نفر از خبرگان آموزش عالی ایران اجرا شد. با توجه به بازخوردهای دریافتی, پرسشنامه اصلاح و نسخه نهایی آن در اختیار 180 نفر از خبرگان آموزش عالی کشور قرار داده شد. اعتبار پرسشنامه را صاحبنظران تأیید کردند و پایایی آن با آلفای کرونباخ (943/0) محاسبه شد. در بخش کیفی پژوهش از روش نمونه ­ گیری هدفمند غیراحتمالی و در بخش کمّی از روش نمونه ­ گیری طبقه­ ای تصادفی استفاده شد. برای آزمون الگوی مزبور, از تحلیل مدل­ یابی معادلات ساختاری استفاده و با تحلیل عاملی مرتبه اول, الگوی مزبور با 14 مؤلفه و 107 خرده­ مؤلفه تأیید شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم نشان داد که مؤلفه ­ های ­ 14­ گانه احصا شده بار عاملی کافی را برای پیش ­ بینی الگوی برنامه درسی نظام آموزش عالی ایران دارند. همچنین شاخص ­ های CMIN/DF برابر با 991/1, RMSEA برابر با 049/0, GFI برابر با 990/0, AGFI برابر با 973/0, CFI برابر با 998/0, NNFI برابر با 964/0, TLI برابر با 991/0, IFI برابر با 931/0 و RFI برابر با 948/0 بود. نتایج آزمون ­ های آماری نشان داد که الگوی طراحی شده برای برنامه درسی نظام آموزش عالی ایران از برازش بسیار مطلوبی برخوردار است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی لرگانی، سیده مریم، و مجتبی زاده، محمد. (1397). طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی برای نظام آموزش عالی ایران. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 24(3 )، 23-51. SID. https://sid.ir/paper/67871/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی لرگانی سیده مریم، مجتبی زاده محمد. طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی برای نظام آموزش عالی ایران. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1397؛24(3 ):23-51. Available from: https://sid.ir/paper/67871/fa

    IEEE: کپی

    سیده مریم حسینی لرگانی، و محمد مجتبی زاده، “طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی برای نظام آموزش عالی ایران،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 24، no. 3 ، pp. 23–51، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/67871/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button