Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,095
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

865
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش واسط علوم رفتاری بر انتقال فرهنگ در فضاهای آموزشی با رویکرد تحلیلی توصیفی به باغ مدرسه ها در دوره صفویه

صفحات

 صفحه شروع 207 | صفحه پایان 224

چکیده

 تحولات قرن حاضر, موجب دگرگونیها و تغییراتی در بعضی از جلوه های زندگی و فرهنگ ایرانی شد. ازآنجا که سرعت وقوع این تحولات بسیار زیاد بود, مانع از تطبیق آنها با فرهنگ جامعه شد و نهایتا کم توجهی به معماری سنتی را در پی داشت. تحولات زندگی بشر در دوران معاصر, تمامی نهادهای اجتماعی و از جمله نظام آموزشی را متاثر کرد, تا آنجا که بررسی ها حاکی از آنست که مدل کالبدی امروزه مدارس, حرف تازه ای نسبت به مدارس سنتی ایرانی ندارد. حال سوال اساسی که مطرح می شود اینست که : «آیا باغ مدرسه ها میتوانند بواسطه علوم رفتاری, عاملی جهت انتقال فرهنگ ایرانی به دانش آموزان, باشند؟» نوشتار حاضر با محوریت انتقال فرهنگ در مکان های آموزشی شکل گرفته است. با توجه به گسترده بودن بحث در حیطه مدارس ایرانی و موارد انتقال دهنده فرهنگ, از این میان بطور خاص به بررسی «باغ مدرسه» - منوط به دوره صفوی-پرداخته و دو مدرسه خان شیراز و چهارباغ اصفهان به عنوان شاخص ترین نمونه های موجود از این دست بناها, معرفی و سپس با یکدیگر مقایسه خواهند شد. لذا بهره گیری از الگوهای معماری باغ مدرسه ها, در راستای ارائه ی راهکارهایی برای باز طراحی حیاط مدارس معاصر, مبتنی بر انتقال و آموزش فرهنگ جامعه به کاربران, هدف اصلی این پژوهش بوده است. برای تحقق این هدف, از روش تحقیق کیفی علی-مقایسه ای استفاده و گردآوری مطالب به صورت کتابخانه ای بوده است. نهایتا شاخص های مورد نظر شامل مدرس ها, ایوان ها و فضای باز (باغ یا حیاط), جهت مقایسه تطبیقی معرفی و نتایج حاصل از نمونه های مورد مطالعه, به صورت الگواره بیان شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حمزوی، راضیه، طغیانی، شیرین، نقی زاده، محمد، و احمدی، فرشته. (1396). نقش واسط علوم رفتاری بر انتقال فرهنگ در فضاهای آموزشی با رویکرد تحلیلی توصیفی به باغ مدرسه ها در دوره صفویه. پژوهش و برنامه ریزی شهری، 8(31 )، 207-224. SID. https://sid.ir/paper/220149/fa

    Vancouver: کپی

    حمزوی راضیه، طغیانی شیرین، نقی زاده محمد، احمدی فرشته. نقش واسط علوم رفتاری بر انتقال فرهنگ در فضاهای آموزشی با رویکرد تحلیلی توصیفی به باغ مدرسه ها در دوره صفویه. پژوهش و برنامه ریزی شهری[Internet]. 1396؛8(31 ):207-224. Available from: https://sid.ir/paper/220149/fa

    IEEE: کپی

    راضیه حمزوی، شیرین طغیانی، محمد نقی زاده، و فرشته احمدی، “نقش واسط علوم رفتاری بر انتقال فرهنگ در فضاهای آموزشی با رویکرد تحلیلی توصیفی به باغ مدرسه ها در دوره صفویه،” پژوهش و برنامه ریزی شهری، vol. 8، no. 31 ، pp. 207–224، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/220149/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا