مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,835
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

960
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر ابراز وجود و سلامت روان دانش آموزان کم توان ذهنی

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 86

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی (عذرخواهی, دوری از آزار و اذیت) بر ابراز وجود و سلامت روان دانش آموزان کم توان ذهنی انجام شده است. روش انجام این پژوهش, شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل بوده است. جامعه آماری پژوهش, شامل دانش آموزان مدارس استثنایی پسرانه دو شهر آستانه اشرفیه و لاهیجان, به تعداد 140 نفر در سال تحصیلی 90- 89 و در تراز سنی 17- 15 سال بود. نمونه آماری این تحقیق 45 نفر از این دانش آموزان بوده است که از طریق روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. سپس با استفاده از روش تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. ابزار پژوهش حاضر, پرسش نامه های سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر و همچنین ابراز وجود شیرنگ بوده است که پس از تایید روایی آنها برای محاسبه پایایی پرسشنامه گلدبرگ از آلفای کرونباخ استفاده شد و مقدار آن 0.87 به دست آمد. همچنین ضریب پایایی پرسشنامه شرینگ نیز در بازآزمایی 0.88 به دست آمد. داده های جمع آوری شده برای آزمودن فرضیه های این تحقیق با استفاده از آزمون آماری تحلیل کواریانس, چندمتغیره مورد تحلیل قرار گرفت. تجزیه و تحلیل فرضیه ها نشان داد که اثربخشی آموزش مهارت عذرخواهی بر ابزار وجود و سلامت روان, متفاوت از اثربخشی آموزش مهارت, دوری از آزار و اذیت است و آموزش مهارت عذرخواهی بر میزان ابراز وجود و سلامت روان موثر است و همچنین آموزش مهارت دوری از آزار و اذیت بر میزان ابراز وجود و سلامت روان موثر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خلعتبری، جواد، قربان شیرودی، شهره، رهبرطارمسری، خدیجه، و کیخای فرزانه، محمدمجتبی. (1389). مقایسه اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر ابراز وجود و سلامت روان دانش آموزان کم توان ذهنی. روانشناسی تربیتی، 1(4)، 71-86. SID. https://sid.ir/paper/221026/fa

    Vancouver: کپی

    خلعتبری جواد، قربان شیرودی شهره، رهبرطارمسری خدیجه، کیخای فرزانه محمدمجتبی. مقایسه اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر ابراز وجود و سلامت روان دانش آموزان کم توان ذهنی. روانشناسی تربیتی[Internet]. 1389؛1(4):71-86. Available from: https://sid.ir/paper/221026/fa

    IEEE: کپی

    جواد خلعتبری، شهره قربان شیرودی، خدیجه رهبرطارمسری، و محمدمجتبی کیخای فرزانه، “مقایسه اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر ابراز وجود و سلامت روان دانش آموزان کم توان ذهنی،” روانشناسی تربیتی، vol. 1، no. 4، pp. 71–86، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/221026/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button