مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,120
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,413
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه مهارت های حل مساله، بینش پژوهشی و فرآیند تدریس در بین معلمان آموزش دیده و آموزش ندیده دوره اقدام پژوهی

صفحات

 صفحه شروع 77 | صفحه پایان 97

چکیده

 هدف از انجام این پژوهش مقایسه مهارت های معلمان آموزش دیده و آموزش ندیده دوره اقدام پژوهی در سه زمینه بینش پژوهشی, حل مساله و فرایند تدریس می باشد. روش تحقیق توصیفی, از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را 33368 نفر معلمان آموزش دیده و 12000 نفر معلمان آموزش ندیده دوره اقدام پژوهی تشکیل می دهند که در سال تحصیلی 88-87 در مدارس شهرستان ها و مناطق آموزش و پرورش استان مازندران مشغول به کار بودند. در انتخاب نمونه مورد مطالعه از طرح نمونه گیری خوشه ای – تصادفی استفاده شد که با استفاده از فرمول کوکران, تعداد نمونه معلمان آموزش دیده برابر با 232 نفر و معلمان آموزش ندیده 196 نفر بوده است. برای سنجش بینش پژوهشی, نمونه مورد مطالعه, از پرسشنامه نگرش سنج 63 سوالی در مقیاس لیکرت و برای سنجش مهارت های حل مساله و فرایند تدریس, نمونه مورد مطالعه , از چک لیست رفتارسنجی هر کدام حاوی 20 سوال در دامنه یک الی 5 نمره ای در مقیاس لیکرت استفاده شده است. پایایی ابزار نگرش سنجی بینش پژوهشی 81 صدم, چک لیست رفتارسنجی مهارت حل مساله 86 صدم و چک لیست رفتارسنجی مهارت فرایند تدریس 76 صدم به دست آمده است. تجزیه و تحلیل آماری در سطح استنباطی از آزمون های کولموگروف - اسمیرنوف به منظور تعیین نرمال بودن داده ها, همچنین آزمون t مستقل و آنوا استفاده گردیده است. نتایج حاصل از آزمون های آماری نشان می دهد که بین مهارت های بینش پژوهشی و فرآیند تدریس دو گروه از معلمان آموزش دیده و آموزش ندیده دوره اقدام پژوهی تفاوت معنادار وجود ندارد, اما در سطح خطای 5 درصد بین دو گروه یاد شده نسبت به مهارت حل مساله تفاوت معنادار وجود دارد. از نتایج دیگر این تحقیق می توان گفت در مهارت بینش پژوهی معلمان آموزش دیده دوره های مختلف تحصیلی تفاوت معنادار وجود داشته است. اما مهارت بینش پژوهشی معلمان آموزش دیده با سوابق خدمت مختلف, تفاوت معنادار وجود ندارد. همچنین در مقایسه مهارت حل مساله و فرآیند تدریس بین معلمان آموزش دیده با سوابق خدمت متفاوت و با سابقه تدریس در دوره های مختلف آنها تفاوت معناداری مشاهده نشده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ساداتی، سیده زهرا، عنایتی، بهروز، و گرگانی، تقی. (1390). مقایسه مهارت های حل مساله, بینش پژوهشی و فرآیند تدریس در بین معلمان آموزش دیده و آموزش ندیده دوره اقدام پژوهی. روانشناسی تربیتی، 2(2 (پیاپی 6))، 77-97. SID. https://sid.ir/paper/221034/fa

    Vancouver: کپی

    ساداتی سیده زهرا، عنایتی بهروز، گرگانی تقی. مقایسه مهارت های حل مساله, بینش پژوهشی و فرآیند تدریس در بین معلمان آموزش دیده و آموزش ندیده دوره اقدام پژوهی. روانشناسی تربیتی[Internet]. 1390؛2(2 (پیاپی 6)):77-97. Available from: https://sid.ir/paper/221034/fa

    IEEE: کپی

    سیده زهرا ساداتی، بهروز عنایتی، و تقی گرگانی، “مقایسه مهارت های حل مساله, بینش پژوهشی و فرآیند تدریس در بین معلمان آموزش دیده و آموزش ندیده دوره اقدام پژوهی،” روانشناسی تربیتی، vol. 2، no. 2 (پیاپی 6)، pp. 77–97، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/221034/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button