مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,069
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

856
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی و اولویت بندی مولفه های نقش تلویزیون در توسعه فرهنگ کارآفرینی

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 86

چکیده

 مطالعات بسیاری بر اهمیت توسعه فرهنگی در مسیر توسعه کارآفرینی و رشد اقتصادی تاکید کرده اند, به طوری که به تدریج واژه فرهنگ کارآفرینی به صورت یک برساخته و مفهوم جدید شکل گرفته و ابعاد خاص خود را دارد. ابعاد شخصیتی شامل تمایل به ریسک پذیری, نیاز به توفیق, مرکز کنترل درونی, خلاقیت, استقلال طلبی, اعتماد به خود و در بعد دیگر شامل توانایی مدیریت دیگران و نفوذ در آنان, کار گروهی, پشتکار, و علاقه به کوشش می شود. در توسعه و نهادینه سازی فرهنگ کارآفرینی در جامعه, بنیان هایی چون خانواده, نهادهای آموزشی, دولت, شبکه های اجتماعی, صنعت, و رسانه جمعی مشارکت و تاثیر دارند. بنابراین, رسانه یکی از عوامل موثر در ارزش های فرهنگی افراد یک جامعه است. از این رو, انتظار می رود رسانه جمعی بتواند از مسیر تاثیر در ارزش های فرهنگی افراد به توسعه فرهنگ کارآفرینی کمک کند.از آن جا که تلویزیون در سه سطح شناخت, انتقال ارزش ها, و جامعه پذیری بر مخاطب خود اثر می گذارد, بر اساس مدل نهادی, این پژوهش در پی یافتن پاسخ این سوالات است که مولفه های نقش های شناختی, هنجاری, و تنظیمی تلویزیون چیست و در هر نقش این موارد چه اولویتی بر یکدیگر دارند. این پژوهش به صورت کیفی انجام و داده ها از طریق مصاحبه های عمیق گردآوری شده و مولفه های شناسایی شده با استفاده از آزمون ناپارامتری فریدمن اولویت بندی شده اند. تعداد 12 مولفه شناختی, 9 مولفه هنجاری, و 7 مولفه تنظیمی شناسایی و اولویت بندی شدند. چهارچوب مفهومی استخراج شده می تواند در توسعه نقشه راه ترویج فرهنگ کارآفرینی در تلویزیون موثر باشد.یافته های این پژوهش حاکی از این است که بخش عمده ای از شناخت مخاطب از مقوله کارآفرینی می تواند از طریق کارکرد اطلاع رسانی صورت پذیرد و فرایند انتقال ارزش ها از طریق کارکرد سرگرمی موثرتر از آموزش مستقیم است. همچنین, امکان ایفای نقش تنظیمی به روش های گوناگونی مانند شکل دهی شبکه های اجتماعی امکان پذیر است. مولفه های شناسایی شده در قالب چهارچوب مفهومی پژوهش چه بسا مورد توجه سیاست گذاران و برنامه سازان رسانه ملی ایران قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    زعفریان، رضا، خرمی، زهرا، و محمدی الیاسی، قنبر. (1390). شناسایی و اولویت ‌بندی مولفه ‌های نقش تلویزیون در توسعه فرهنگ کارآفرینی. مطالعات بین رشته ای در رسانه و فرهنگ (رسانه و فرهنگ)، 1(2)، 67-86. SID. https://sid.ir/paper/222425/fa

    Vancouver: کپی

    زعفریان رضا، خرمی زهرا، محمدی الیاسی قنبر. شناسایی و اولویت ‌بندی مولفه ‌های نقش تلویزیون در توسعه فرهنگ کارآفرینی. مطالعات بین رشته ای در رسانه و فرهنگ (رسانه و فرهنگ)[Internet]. 1390؛1(2):67-86. Available from: https://sid.ir/paper/222425/fa

    IEEE: کپی

    رضا زعفریان، زهرا خرمی، و قنبر محمدی الیاسی، “شناسایی و اولویت ‌بندی مولفه ‌های نقش تلویزیون در توسعه فرهنگ کارآفرینی،” مطالعات بین رشته ای در رسانه و فرهنگ (رسانه و فرهنگ)، vol. 1، no. 2، pp. 67–86، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/222425/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button