مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,250
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,606
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش سرمایه فرهنگی و تمایز طبقاتی در شکل گیری و تکوین جامعه شناسی موسیقی (با تاکید بر دیدگاه های آدرنو، پیترسون و پیربوردیو)

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 20

چکیده

 مطالعه جامعه شناسی موسیقی به دلایل مختلفی اهمیت بسیاری دارد. چرا که موسیقی دارای ابعاد زیبا شناختی و معرفت شناختی عمیقی است و ازطرفی هر روزکه پیش می رود چشم انداز و روندمصرف موسیقی تغییر پیدا می کند و با توجه به پیشرفت تکنولوژی نحوه دریافت و استفاده از آن متفاوت تر می شود و به نوعی اوقات فراغت و لحظات تنهایی انسان ها را پر می کند و گاهی حامل جهان ذهنی متعالی می باشد. همه این مفاهیم نشان می دهد که موسیقی تا حد زیادی با هویت وجودی انسان ها آمیخته شده است. در بین نظریات جامعه شناسی, هفت نسل پژوهش درباره جامعه شناسی موسیقی وجود دارد که هر کدام به نوعی آن را بررسی کرده اند. و دربین این نظریات, می توان گفت که نظریات پیر بوردیو تاثیرگذارترین آن ها می باشد که با طرح مفاهیمی مثل سبک زندگی و سرمایه فرهنگی و بازتولید طبقاتی و مهم تر از همه تمایز جنبه جدیدی را در مطالعات مصرف فرهنگی گشوده است.مقاله حاضر مبتنی بر بنیادهای نظری, نسل های متفاوت نظریه پردازان جامعه شناسی موسیقی هم چون پیر بوردیو, تئودور آدورنو و ریچارد پیترسون می باشد. براین اساس طبقه متوسط مصرف کنندگان دارای مصرف و سلایق هنری به دور از اصول زیباشناختی و معرفت شناختی می باشند, بر خلاف پیش بینی های بوردیو که قائل به الگوی خاصی از مصرف در بین این قشر می باشد. برای کنکاش بیشتر در مفاهیم چهارچوب نظری عوام پسندی بوردیو, نگاه مردم شناسانه به مصرف موسیقی, نشان می دهد وجود تنوع در الگوهای عوام پسندانه مصرف موسیقیایی در ارتباط با مصرف کنندگان طبقه مرفه بود. یعنی در واقع نوع و تنوع مصرف طبقه بالا و مرفه در موسیقی نیز مانند دیگر جنبه ها متنوع تر می باشد. بعبارتی اقشار بالایی نظام اجتماعی, با علایق گوناگون و کاربرد متعدد فنون, که مصرف کننده را از حالت های منفعل در کاربرد موزیک رها می کند, در ارتباط است که این امر سطوح مختلف سرمایه اقتصادی, اجتماعی, فرهنگی, قیود ساختاری موضوعات را پیکر بندی می کنند و از این رو علایق آن ها در انواع جنبه های موسیقیایی و رسانه های تکنولوژیکی به مصرف آن ها منجرمی شود. برآیند, ترکیب این سه سرمایه به درک معنای مصرف عوامانه طبقه بالا می انجامد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    امیرمظاهری، امیرمسعود. (1392). نقش سرمایه فرهنگی و تمایز طبقاتی در شکل گیری و تکوین جامعه شناسی موسیقی (با تاکید بر دیدگاه های آدرنو, پیترسون و پیربوردیو). مطالعات جامعه شناسی، 5(19)، 7-20. SID. https://sid.ir/paper/222530/fa

    Vancouver: کپی

    امیرمظاهری امیرمسعود. نقش سرمایه فرهنگی و تمایز طبقاتی در شکل گیری و تکوین جامعه شناسی موسیقی (با تاکید بر دیدگاه های آدرنو, پیترسون و پیربوردیو). مطالعات جامعه شناسی[Internet]. 1392؛5(19):7-20. Available from: https://sid.ir/paper/222530/fa

    IEEE: کپی

    امیرمسعود امیرمظاهری، “نقش سرمایه فرهنگی و تمایز طبقاتی در شکل گیری و تکوین جامعه شناسی موسیقی (با تاکید بر دیدگاه های آدرنو, پیترسون و پیربوردیو)،” مطالعات جامعه شناسی، vol. 5، no. 19، pp. 7–20، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/222530/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button