Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,471
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

973
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ابعاد هویتی (جهانی، ملی، قومی یا محلی و دینی) دانش آموزان دوره متوسطه و عوامل مرتبط با آن

صفحات

 صفحه شروع 74 | صفحه پایان 123

چکیده

 پژوهش حاضر به منظور بررسی ابعاد هویتی (جهانی, ملی, قومی و دینی) دانش آموزان دوره متوسطه و عوامل مرتبط با آن به انجام رسیده است. پرسش اصلی این است که دانش آموز در درجه اول با کدام یک از هویت های (جهانی, ملی, قومی و دینی) خود را به دیگران معرفی کرده و در برابر آن احساس تعهد و تعلق می کند و در ضمن چه عواملی با آن در ارتباط است؟ متغیرهای مستقل تحقیق عبارتند از: گستره شبکه روابط, سطح آگاهی, پنداشت از خود, گروه مرجع, مشارکت گروهی, رضایت از زندگی, احساس تبعیض و بی عدالتی, پایگاه اقتصادی اجتماعی و جنسیت دانش آموزان, که رابطه آنها با ابعاد هویتی یا هویت غالب به عنوان متغیر وابسته سنجیده شده است.نوع روش تحقیق حاضر از نوع پیمایشی می باشد و جامعه آماری آن را کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع دوم متوسطه شهر تبریز تشکیل می دهد که حجم نمونه نیز با استفاده از فرمول کوکران 385 نفر بدست آمد و با استفاده از شیوه نمونه گیری مطبق نمونه ها انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسش نامه محقق ساخته بود و اعتبار پرسشنامه از طریق اعتبار صوری و اعتبار سازه و پایایی آن نیز از طریق آلفای کرونباخ محاسبه گردید و مشخص شد که پرسش نامه مورد استفاده به لحاظ روایی و پایایی در سطح بالایی بودند تحلیل داده ها نیز با استفاده از بسته آماری SPSS نسخه 17 تحلیل گردید و آزمون های تحلیل واریانس یکطرفه, آزمون تعقیبی LSD , آزمون x2 و برای تعیین شدت رابطه بین متغیرها از آزمون V کرامر و آزمون ضریب فی استفاده گردید.نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها بیانگر آن است که هویت غالب در نزد دانش آموزان هویتی دینی بوده و هویت های ملی, جهانی و قومی بترتیب در اولویت های بعدی قرار دارند.از میان متغیرهای مورد بررسی گستره شبکه روابط, گروه مرجع, مشارکت گروهی, رضایت از زندگی, احساس تبعیض و جنسیت رابطه معناداری را نشان داده اند. اما دو متغیر دیگر (پایگاه اقتصادی اجتماعی و پنداشت از خود) فاقد چنین رابطه ای بودند.یافته های نظری این پژوهش موید دیدگاه کنش متقابل در سطح خرد و دیدگاه جامعه شناسانی مثل گیدنز در سطح میانی می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    صباغ، صمد، و شالفروش شتربانی، آرزو. (1387). بررسی ابعاد هویتی (جهانی, ملی, قومی یا محلی و دینی) دانش آموزان دوره متوسطه و عوامل مرتبط با آن. مطالعات جامعه شناسی، 1(1)، 74-123. SID. https://sid.ir/paper/222736/fa

    Vancouver: کپی

    صباغ صمد، شالفروش شتربانی آرزو. بررسی ابعاد هویتی (جهانی, ملی, قومی یا محلی و دینی) دانش آموزان دوره متوسطه و عوامل مرتبط با آن. مطالعات جامعه شناسی[Internet]. 1387؛1(1):74-123. Available from: https://sid.ir/paper/222736/fa

    IEEE: کپی

    صمد صباغ، و آرزو شالفروش شتربانی، “بررسی ابعاد هویتی (جهانی, ملی, قومی یا محلی و دینی) دانش آموزان دوره متوسطه و عوامل مرتبط با آن،” مطالعات جامعه شناسی، vol. 1، no. 1، pp. 74–123، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/222736/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا