مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,464
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی و خلاقیت سازمانی

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 44

چکیده

 زمینه: بسیاری از مقالات در زمینه خلاقیت و نوآوری با این عبارت کلی و عمومی آغاز می شوند که شرکت ها باید نوآور باشند وگرنه از بین خواهند رفت.هدف: تحقیق حاضر, به بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی و خلاقیت سازمانی در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در شهر کرمانشاه می پردازد.روش: این پژوهش بر اساس نحوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی و از شاخه پیمایشی است و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه می باشد. به منظور سنجش اعتماد سازمانی, پرسش نامه الونن و دیگران (2008), و برای سنجش خلاقیت سازمانی, پرسش نامه رندسیپ (1979) استفاده گردیده است. پایایی پرسش نامه اعتماد سازمانی 0.81 و پایایی پرسش نامه خلاقیت سازمانی, 0.78 به دست آمد و چون آلفای کرونباخ هر دو پرسش نامه بیش از 0.70 می باشد, بنابراین هر دو پرسش نامه از پایایی لازم برخوردار هستند.حجم جامعه آماری مورد نظر 300 نفر از کارکنان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران کرمانشاه می باشد. بر اساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای, از بین آنها تعدادی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و در نهایت, 148پرسش نامه جمع آوری گردید.یافته ها: جهت تعیین نرمال بودن داده های به دست آمده, از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف استفاده شد و نتایج آزمون, نرمال بودن داده ها را تایید کرد. فرضیات تحقیق با انجام آزمون همبستگی پیرسون به بوته آزمون قرار داده شدند. نتایج, حاکی از همبستگی مثبت و معنادار بین اعتماد و خلاقیت می باشد؛ یعنی هر چه اعتماد کارکنان به سازمانشان افزایش یابد, خلاقیت بیشتری از خود بروز می دهند. نتیجه حاصل از رگرسیون خطی چندگانه نیز نشان داد که تنها دو متغیر مستقل اعتماد نهادی و اعتماد عمودی با متغیر وابسته خلاقیت رابطه دارند. اعتماد نهادی با ضریب تعیین 0.79 بیشترین سهم را در تبیین واریانس متغیر وابسته خلاقیت ایفا می کند.نتیجه گیری: اعتماد, یک عنصر سازمانی مهم برای موفقیت سازمان است. نتایج نشان می دهد که سطوح پایین اعتماد, سبب کاهش بهره وری و فقدان نوآوری و خلاقیت می شود. از سوی دیگر, سطوح بالای اعتماد, سبب افزایش روحیه کارکنان, افزایش خلاقیت و نوآوری سازمانی و کمک به مدیریت تغییر موثر می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امامی، مصطفی، جمالی، الهام، و اصفهانی، محمدجواد. (1392). بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی و خلاقیت سازمانی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 3(3)، 23-44. SID. https://sid.ir/paper/223326/fa

    Vancouver: کپی

    امامی مصطفی، جمالی الهام، اصفهانی محمدجواد. بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی و خلاقیت سازمانی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی[Internet]. 1392؛3(3):23-44. Available from: https://sid.ir/paper/223326/fa

    IEEE: کپی

    مصطفی امامی، الهام جمالی، و محمدجواد اصفهانی، “بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی و خلاقیت سازمانی،” ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، vol. 3، no. 3، pp. 23–44، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/223326/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button