مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,822
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,163
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی قابلیت های نوآوری بر اساس سبک رهبری اصیل در آموزش و پرورش

صفحات

 صفحه شروع 125 | صفحه پایان 150

چکیده

 زمینه: یکی از هدف های عملیاتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش, استقرار نظام خلاقیت و نوآوری در آموزش و پرورش در راستای تربیت جامع و بالندگی معنوی و اخلاقی است و رهبری اصیل, از جمله تئوری های جدیدی است که برای الهام بخشی و به کار گرفتن ظرفیت روان شناختی زیردستان و ایجاد قابلیت های نوآوری مطرح شده است.هدف: هدف اصلی این پژوهش پیش بینی قابلیت های نوآوری بر اساس سبک رهبری اصیل در آموزش و پرورش است.روش: روش تحقیق, توصیفی از نوع هبستگی و پیش بینی بود. جامعه آماری ما شامل کلیه کارمندان اداره آموزش و پرورش شهرستان قوچان, که نمونه ای به اندازه 95 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شد. برای بررسی ادراک کارکنان از رهبری اصیل از پرسشنامه استاندارد الیو و والومبا (2007) و برای بررسی قابلیت های نوآوری از پرسشنامه استاندارد تسای و همکاران (2001) استفاده شد. پایایی پرسشنامه ها با آلفای کرونباخ به ترتیب برای رهبری اصیل 0.91 و برای قابلیت های نوآوری 0.87 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t, همبستگی و رگرسیون چندگانه استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد مولفه های رهبری اصیل به جز پردازش متوازن در کارکنان آموزش و پرورش بالاتر از جامعه است. در مورد قابلیت های نوآوری تفاوت معنادار نیست. همچنین مولفه های رهبری اصیل 48 درصد توانایی پیش بینی قابلیت های نوآوری را دارند و 52 درصد باقیمانده مربوط به سایر عوامل است. با توجه به مقادیر به دست آمده از آزمون t, زیرمقیاس خودآگاهی (یکی از زیرمقیاس های رهبری اصیل) با b=0.44 بر میزان قابلیت های نوآوری در سطح 5 درصد بیشترین تاثیر معنادار را دارد (p<0.05).نتیجه گیری: باتوجه به وجود رابطه و پیش بینی قابلیت های نوآوری بر اساس سبک اصیل رهبری, پیشنهاد می شود مدیران و رهبران آموزش و پرورش, با کاربست این سبک رهبری و رویکردهای اجرایی مناسب آن, زمینه ایجاد قابلیت های نوآوری را در زیردستان فراهم کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بدری، مرتضی، و نودهی، حسن. (1395). پیش بینی قابلیت های نوآوری بر اساس سبک رهبری اصیل در آموزش و پرورش. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 6(3)، 125-150. SID. https://sid.ir/paper/223426/fa

    Vancouver: کپی

    بدری مرتضی، نودهی حسن. پیش بینی قابلیت های نوآوری بر اساس سبک رهبری اصیل در آموزش و پرورش. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی[Internet]. 1395؛6(3):125-150. Available from: https://sid.ir/paper/223426/fa

    IEEE: کپی

    مرتضی بدری، و حسن نودهی، “پیش بینی قابلیت های نوآوری بر اساس سبک رهبری اصیل در آموزش و پرورش،” ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، vol. 6، no. 3، pp. 125–150، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/223426/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button