مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

900
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

823
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیرتلفیق اصل زایگارنیک در نمایش خلاق بریادسپاری و بازآفرینی مفاهیم کتاب هدیه های آسمانی

صفحات

 صفحه شروع 101 | صفحه پایان 119

چکیده

 زمینه: کسب دانش ها و مهارهای مورد نیاز یادگیرندگان و به طور کلی تحقق اهداف کلاس های درس در گرو بهره گیری از روش های آموزشی خلاق و مناسب است. در این میان روش نمایش خلاق با استفاده از اصل زایگارنیک نقش موثری ایفا می کند.هدف: هدف از پژوهش حاضر, سنجش اثر تلفیق اصل زایگارنیک در روش نمایش خلاق بر یادسپاری و بازآفرینی شناختی مفاهیم درس هدیه های آسمانی است.روش پژوهش: نوع پژوهش, شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش, کلیه دانش آموزان کلاس چهارم دخترانه شهرستان اسدآباد استان همدان بود که از این جامعه با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای, 20 دانش آموز در قالب گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. از دو آزمون یادسپاری و بازآفرینی شناختی به عنوان ابزار سنجش استفاده شد. فرآیند پژوهش به این صورت بود که قبل از شروع آموزش از هر دو گروه پیش آزمون به عمل آمد. سپس گروه آزمایش, 8 مفهوم از مفاهیم درس هدیه ها را به روش نمایش خلاق در تلفیق با اصل زایگارنیک و گروه کنترل همین مفاهیم را به روش نمایش خلاق بدون تلفیق با اصل زایگارنیک آموزش دیدند. داده های جمع آوری شده نیز با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد گروه های آزمایش و کنترل در یادسپاری مفاهیم با یکدیگر تفاوت معناداری نداشتند, اما در بازآفرینی شناختی مفاهیم, بین دو گروه تفاوت معنادار مشاهده شد. نتیجه اینکه میزان بازآفرینی شناختی مفاهیم کتاب هدیه های آسمانی توسط دانش آموزانی که به روش نمایش خلاق با تلفیق اصل زایگارنیک آموزش دیده بودند بیشتر از دانش آموزانی بود که با روش آموزش خلاق بدون تلفیق اصل زایگارنیک آموزش دیدند. همچنین نتایج نشان داد عملکرد دو گروه در یادسپاری مفاهیم یکسان بود و تفاوتی با هم نداشتند.نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت که روش نمایش خلاق با تلفیق اصل زایگارنیک می تواند در بهبود وضعیت یادگیری دانش آموزان به ویژه در بازآفرینی شناختی مفاهیم موثر باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حیدری، جمشید، پورجمشیدی، مریم، و زنگنه، حسین. (1395). تاثیرتلفیق اصل زایگارنیک در نمایش خلاق بریادسپاری و بازآفرینی مفاهیم کتاب هدیه های آسمانی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 6(2)، 101-119. SID. https://sid.ir/paper/223460/fa

    Vancouver: کپی

    حیدری جمشید، پورجمشیدی مریم، زنگنه حسین. تاثیرتلفیق اصل زایگارنیک در نمایش خلاق بریادسپاری و بازآفرینی مفاهیم کتاب هدیه های آسمانی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی[Internet]. 1395؛6(2):101-119. Available from: https://sid.ir/paper/223460/fa

    IEEE: کپی

    جمشید حیدری، مریم پورجمشیدی، و حسین زنگنه، “تاثیرتلفیق اصل زایگارنیک در نمایش خلاق بریادسپاری و بازآفرینی مفاهیم کتاب هدیه های آسمانی،” ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، vol. 6، no. 2، pp. 101–119، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/223460/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا