هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش برنامه جرات ورزی بر میزان تفکر انتقادی (خلاقیت، بالندگی، تعهد) در دانش آموزان دختر پایه دوم دوره متوسطه اول شهر خرم آباد انجام گرفت.روش: طرح پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه دوم دوره متوسطه اول شهر خرم آباد در سال تحصیلی 95- 1394 بود. حجم نمونه به تعداد 44 نفر (22 نفر گروه آزمایش و 22 نفر گروه گواه) با استفاده از روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد. ابزار اندازه گیری در این پژوهش، پرسشنامه تفکر انتقادی ریکتس (2003) بود. گروه آزمایش تحت آموزش برنامه جرات ورزی قرار گرفت. بعد از اتمام جلسات آموزشی، از هر دو گروه آزمایش و گواه پس آزمون و مجددا دو ماه بعد، از هر دو دو گروه پیگیری به عمل آمد. داده ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری با کمک نرم افزار spss-19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش برنامه جرات ورزی به طور کلی بر تفکر انتقادی (P<0.001) و از بین خرده مولفه های آن، بر بالندگی و تعهد (P<0.001) تاثیر داشت ولی بر خرده مولفه خلاقیت تاثیر نداشت. این نتایج در مرحله پیگیری نیز حفظ شد.نتیجه گیری: آموزش برنامه جرات ورزی موجب افزایش تفکر انتقادی دانش آموزان می شود.