Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

617
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

478
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی فضایی هسته های فرعی پیشنهادی طرح جامع جدید شهر تبریز برای تبدیل به مراکز توسعة حمل ونقل محور (TOD)

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 46

چکیده

 طرح مسأله: انتقادات واردشده به مدرنیسم در شهرسازی به پدیدآمدن رویکردهای مبتنی بر پست مدرنیسم و پیرو آن رویکردهای زیست محیطی و توسعة پایدار شهری منجر شد. توسعة حمل ونقل محور (TOD), یکی از مصادیق توسعة پایدار شهری است که هدف اصلی آن, حل معضلات ترافیکی شهرها مبتنی بر برنامه ریزی کاربری اراضی و گسترش حمل ونقل عمومی است. در طرح جامع جدید شهر تبریز علاوه بر هستة مرکزی شهر, دو هستة فرعی در شرق و غرب شهر به منزلة هسته های تمرکز شهر پیشنهاد و رویکرد توسعة حمل ونقل محور و ایجاد مدل گرهی-ترانزیتی به مثابة سیاست ترافیکی طرح اتخاذ شده است. بدیهی است ناهماهنگی در ایجاد تمرکز در این مناطق با برنامه های ترافیکی و تبدیل این مراکز به مراکز توسعة حمل ونقل محور موجب پدیدآمدن مشکلات جدید ترافیکی خواهد شد. هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر, سنجش این مراکز ازنظر فضایی و ظرفیت تبدیل آنها به مراکز TOD است و در صورت وجود این ظرفیت, راهکارهایی برای بهبود وضعیت ارائه شده است. روش شناسی: این پژوهش ازنظر هدف, جزو پژوهش های کاربردی و ازنظر روش, جزو پژوهش های توصیفی به شمار می آید. فرایند کار به طورکلی از دو مرحلة مطالعات کتابخانه ای و بررسی میدانی تشکیل شده است. مهم ترین ابزار گردآوری و تحلیل اطلاعات, نرم افزارهای سیستم اطلاعات جغرافیایی ازجمله ARC GIS 10. 3 است. برای رتبه بندی و مقایسة تطبیقی محدوده های مطالعه شده نیز از روش های ضریب ناموزونی موریس, روش بی مقیاس سازی خطی (بردار ویژه) و روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) استفاده شده است. نوآوری: نوآوری مقالة حاضر در استانداردسازی و طبقه بندی شاخص های رویکرد توسعة حمل ونقل محور و استفاده از توابع تحلیلی نرم افزارهای سیستم اطلاعات جغرافیایی ازجمله Arc GIS & AuTODesk MAP برای تحلیل میدانی شاخص هاست.نتایج: نتایج پژوهش نشان می دهد محدودة راه آهن وضعیت نسبی بهتری نسبت به محدودة دانشگاه دارد؛ ولی درمجموع هیچ کدام از هسته های پیشنهادی طرح جامع در وضعیت موجود تناسب مطلوبی با شاخص های TOD ندارد و برای تبدیل به TOD باید تغییرات عمدة فضایی در ساختارشان ایجاد شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قنبری، ابوالفضل، سالکی ملکی، محمدعلی، و قاسمی خویی، معصومه. (1398). ارزیابی فضایی هسته های فرعی پیشنهادی طرح جامع جدید شهر تبریز برای تبدیل به مراکز توسعة حمل ونقل محور (TOD). برنامه ریزی فضایی، 9(3 (پیاپی 34) )، 23-46. SID. https://sid.ir/paper/223725/fa

    Vancouver: کپی

    قنبری ابوالفضل، سالکی ملکی محمدعلی، قاسمی خویی معصومه. ارزیابی فضایی هسته های فرعی پیشنهادی طرح جامع جدید شهر تبریز برای تبدیل به مراکز توسعة حمل ونقل محور (TOD). برنامه ریزی فضایی[Internet]. 1398؛9(3 (پیاپی 34) ):23-46. Available from: https://sid.ir/paper/223725/fa

    IEEE: کپی

    ابوالفضل قنبری، محمدعلی سالکی ملکی، و معصومه قاسمی خویی، “ارزیابی فضایی هسته های فرعی پیشنهادی طرح جامع جدید شهر تبریز برای تبدیل به مراکز توسعة حمل ونقل محور (TOD)،” برنامه ریزی فضایی، vol. 9، no. 3 (پیاپی 34) ، pp. 23–46، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/223725/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا