مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

774
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

261
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه ی اثرات سیاست بهبود عملکرد سیستم اتوبوس رانی در محدوده ی مرکزی تهران (مطالعه ی موردی: منطقه ی 12)

صفحات

 صفحه شروع 405 | صفحه پایان 426

چکیده

منطقة 12 به عنوان قلب تهران اتکای زیادی به سیستم حمل ونقل عمومی دارد. راه اندازی خطوط حمل ونقل همگانی جدید در حالیرخ داده که سیستم اتوبوس رانی کنونی متناسب با آن تغییر نکرده و ضروری است این سیستم بازنگری شود. هدف پژوهش حاضر, شناسایی مهم ترین اقدامات ممکن برای بازنگری سیستم اتوبوس رانی و بررسی آثار این سیاست در بهبود شاخص های ابعاد حمل ونقل, زیست محیطی-کالبدی, و اجتماعی-فرهنگی در منطقه است. در ابتدا, مهم ترین راهکارهای عملی در راستای این سیاست با تکنیک دلفی معرفی شد. سپس با استفاده از آزمون کای اسکوئر, تأیید ارتباط معنادار میان شاخص های پژوهش صورت گرفت. پس از آن, با به کارگیری آزمون میانگین رتبه ای فریدمن, شاخص های سه بعد حمل ونقل, زیست محیطی-کالبدی و اجتماعی-فرهنگی رتبه بندی شدند. براساس نتایج, ابعاد اجتماعی-فرهنگی, حمل ونقل و کالبدی-زیست محیطی به ترتیب بیشترین تأثیر را از سیاست بازنگری سیستم می پذیرند. بررسی معایب و موانع طرح از نظر متخصصان نشان داد لزوم هماهنگی با سیستم اتوبوس رانی سایر مناطق مجاور و افزایش تعداد سفر, مهم ترین معایب این طرح است. درحالی که مهم ترین موانع اجرای طرح شامل تداخل وظایف نهادهای تصمیم گیر, و نبود نیروی متخصص محسوب می شود. در ادامه, پتانسیل اجرایی هرکدام از اقدامات سه گانة طرح از نظر متخصصان آزموده شد. براین اساس, مکان یابی هاب های انتقال مسافر در مرزهای منطقه, بالاترین پتانسیل اجرایی را دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سالاروندیان، فاطمه، ارونقی، سعید، و حسینی، سیدجمال. (1397). مطالعه ی اثرات سیاست بهبود عملکرد سیستم اتوبوس رانی در محدوده ی مرکزی تهران (مطالعه ی موردی: منطقه ی 12). پژوهش های جغرافیای برنامه ریزی شهری، 6(2 )، 405-426. SID. https://sid.ir/paper/261218/fa

    Vancouver: کپی

    سالاروندیان فاطمه، ارونقی سعید، حسینی سیدجمال. مطالعه ی اثرات سیاست بهبود عملکرد سیستم اتوبوس رانی در محدوده ی مرکزی تهران (مطالعه ی موردی: منطقه ی 12). پژوهش های جغرافیای برنامه ریزی شهری[Internet]. 1397؛6(2 ):405-426. Available from: https://sid.ir/paper/261218/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه سالاروندیان، سعید ارونقی، و سیدجمال حسینی، “مطالعه ی اثرات سیاست بهبود عملکرد سیستم اتوبوس رانی در محدوده ی مرکزی تهران (مطالعه ی موردی: منطقه ی 12)،” پژوهش های جغرافیای برنامه ریزی شهری، vol. 6، no. 2 ، pp. 405–426، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/261218/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button