مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,379
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

741
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدیریت دانش و برنامه های توسعه و عمران روستایی در ایران

صفحات

 صفحه شروع 125 | صفحه پایان 147

چکیده

 در پنج برنامه قبل و چهار برنامه بعد از انقلاب اسلامی ایران, تلاش شده است تا بستر دستیابی به توسعه و توسعه روستایی به عنوان یک آرمان فراهم شود. اما با وجود اقدامات و هزینه های زیاد, برنامه های توسعه کشور, بیانگر وجود چالش های جدی در حوزه توسعه روستایی است. از پرسش های اساسی, دلیل وجودی این چالش ها و چگونگی برون رفت از آن است. عقیده بر آن است که پنجاه سال برنامه ریزی در عرصه ملی و روستایی, موجب شکل گیری دانشی شده است که فقط بخش محدودی از آن, به صورت دانش عینی قابل دسترس است. بخش قابل توجه این تجربه, به صورت دانش ضمنی, در سطوح مختلف پراکنده شده است که دسترسی به آن دشوار و صرفا به صورت محدود مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین, نمی تواند در فرایند توسعه اثرگذار باشد. در چارچوب تئوریک مدیریت دانش و مبتنی بر مدل نوناکا و تاکوچی, امکان دارد که در فرایند برنامه ریزی توسعه روستایی, چرخه دانش ایجاد شده, شناسایی گردد و دانش ضمنی حاصله, استخراج شود و در حوزه توسعه روستایی مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از دانش مذکور که حاصل سال ها تلاش و تجربه عملی است, می تواند آثار بسزایی در موفقیت برنامه ها, بسترسازی توسعه و در نهایت توسعه روستایی داشته باشد. از این رو, در قالب مدیریت دانش و بر اساس مدل مذکور, به منظور استخراج دانش ضمنی و تبدیل آن به دانش عینی, کانون های شکل گیری دانش, شناسایی گشته و الگویی برای استقرار نظام دانش با هدف استخراج, طبقه بندی, انتشار, تسهیم و به تبع آن تولید دانش جدید ارائه شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    دارابی، حسن، و نعیمی، یوسف. (1389). مدیریت دانش و برنامه های توسعه و عمران روستایی در ایران. توسعه محلی روستایی - شهری (توسعه روستایی)، 1(2 (پیاپی 37))، 125-147. SID. https://sid.ir/paper/224148/fa

    Vancouver: کپی

    دارابی حسن، نعیمی یوسف. مدیریت دانش و برنامه های توسعه و عمران روستایی در ایران. توسعه محلی روستایی - شهری (توسعه روستایی)[Internet]. 1389؛1(2 (پیاپی 37)):125-147. Available from: https://sid.ir/paper/224148/fa

    IEEE: کپی

    حسن دارابی، و یوسف نعیمی، “مدیریت دانش و برنامه های توسعه و عمران روستایی در ایران،” توسعه محلی روستایی - شهری (توسعه روستایی)، vol. 1، no. 2 (پیاپی 37)، pp. 125–147، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/224148/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button