مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

575
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

656
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تجربه زیسته حرفه مندان موزه ها در مواجهه با نیازهای اطلاعاتی کاربران

صفحات

 صفحه شروع 141 | صفحه پایان 159

چکیده

 هدف: مطالعه تجربه زیسته حرفه مندان, شناخت نگرش و چگونگی مواجهه آنان با این نوع نیاز.روش شناسی: برای شناخت تجربه حرفه مندان به عنوان پدیدار, از روش پدیدارشناسی استفاده شد و بعد از انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با شش نفر از افراد منتخب, متناسب با رویکرد کیفی پدیدارشناسانه, نتایج تحلیل و تفسیر شده است. تجربه زیسته حرفه مندان در مواجهه با نیاز اطلاعاتی در اولین گام با توصیف نگرش آنان درباره ماهیت موزه از دو جنبه دانش شناسی و ارتباط شناسی آغاز شد. سپس مواجهه با نیاز اطلاعاتی مخاطب بر اساس انواع مخاطبان در سه دسته عام, خاص, و کودک قرار گرفت.یافته ها: انواع مواجهه با مخاطب عام, متناسب با تخصص و رشته تحصیلی حرفه مندان دارای ابعاد جامعه شناختی, روا نشناختی, تاریخی و هنری است. در مواجهه با مخاطب خاص, بسته به اندازه موزه, برنامه پاسخ گویی به درخواست ها معین می شود. در این مقاله نگرش به نیازهای اطلاعاتی ویژه کودکان در قالب تجربه عمیق موزه عروسک های ملل توصیف و تبیین شده است.نتیجه گیری: کارکرد موزه ها با پاسخ به نیاز اطلاعاتی یا اساسا با ایجاد پرسش و برانگیختن نیاز اطلاعاتی منجر به افزایش دانش مخاطب می شود. این دانش همان تاثیر ژرفی است که مشاهده اشیای موزه ای, تماس و لمس آنها, و محیط و فضای موزه بر بازدیدکننده می گذارد. این دانش قابل اندازه گیری نیست ولی می توان آن را از تجربه زیسته و تعمق در نگرش مراجعان شناسایی کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    الوانکار، الهام السادات. (1396). تجربه زیسته حرفه مندان موزه ها در مواجهه با نیازهای اطلاعاتی کاربران. مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات (مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات)، 28(3 (پیاپی 111) )، 141-159. SID. https://sid.ir/paper/224318/fa

    Vancouver: کپی

    الوانکار الهام السادات. تجربه زیسته حرفه مندان موزه ها در مواجهه با نیازهای اطلاعاتی کاربران. مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات (مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات)[Internet]. 1396؛28(3 (پیاپی 111) ):141-159. Available from: https://sid.ir/paper/224318/fa

    IEEE: کپی

    الهام السادات الوانکار، “تجربه زیسته حرفه مندان موزه ها در مواجهه با نیازهای اطلاعاتی کاربران،” مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات (مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات)، vol. 28، no. 3 (پیاپی 111) ، pp. 141–159، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/224318/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button