مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,495
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,628
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اضطراب و عملکرد شناختی: اثر شرایط القای اضطراب بر کارکرد بازداری حافظه فعال

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 53

چکیده

 این پژوهش با هدف بررسی اثر اضطراب اجتماعی بر عملکرد در کارکرد بازداری حافظه فعال, در دو شرایط عادی و القای اضطراب طرح شده است. عملکردی که افراد در تکلیف مربوط به کارکرد بازداری داشتند, از دو بعد کارآمدی پردازش و اثربخشی عملکرد بررسی شده است. بدین منظور 24 نفر بیمار مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی و 24 فرد بهنجار به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و مصاحبه بالینی, پرسشنامه اضطراب اجتماعی کانور, مقیاس میزان تلاش ذهنی صرف شده و آزمون استروپ رنگ-کلمه اجرا گردید. نتایج با استفاده از طرح اندازه گیری مکرر مختلط, آزمون مقایسه های جفتی با بن فرنی اصلاح شده و آزمون T مستقل, مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین دو گروه در شرایط عادی و القای اضطراب در کارآمدی پردازش (p<0.26) و (p<0.79) و اثربخشی عملکرد (p<1) تفاوت معناداری وجود ندارد. اما در شرایط القای اضطراب اجتماعی, بین دو گروه مضطرب اجتماعی و بهنجار در دو بعد کارآمدی پردازش (p<0.001) و اثربخشی عملکرد (p<0.001) تفاوت معناداری وجود داشت. این نتایج حاکی از این بود که افراد مضطرب اجتماعی در کارکردهای اجرایی شان نقص هایی را نشان می دهند. این نقص ها می تواند منطبق با مدل های شناختی تبیین کننده این اختلال باشد؛ به خصوص این تبیین که این افراد نمی توانند توجه شان را به سمت محرک های بیرونی در موقعیت اجتماعی تغییر دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حسینی رمقانی، نسرین السادات، هادیان فرد، حبیب، تقوی، سیدمحمدرضا، و افلاک سیر، عبدالعزیز. (1393). اضطراب و عملکرد شناختی: اثر شرایط القای اضطراب بر کارکرد بازداری حافظه فعال. روشها و مدلهای روان شناختی، 5(17)، 39-53. SID. https://sid.ir/paper/227662/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی رمقانی نسرین السادات، هادیان فرد حبیب، تقوی سیدمحمدرضا، افلاک سیر عبدالعزیز. اضطراب و عملکرد شناختی: اثر شرایط القای اضطراب بر کارکرد بازداری حافظه فعال. روشها و مدلهای روان شناختی[Internet]. 1393؛5(17):39-53. Available from: https://sid.ir/paper/227662/fa

    IEEE: کپی

    نسرین السادات حسینی رمقانی، حبیب هادیان فرد، سیدمحمدرضا تقوی، و عبدالعزیز افلاک سیر، “اضطراب و عملکرد شناختی: اثر شرایط القای اضطراب بر کارکرد بازداری حافظه فعال،” روشها و مدلهای روان شناختی، vol. 5، no. 17، pp. 39–53، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/227662/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button