مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,734
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

929
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش واسطه ای طرحواره های شناختی ناسازگار در ارتباط با فرآیند و محتوای خانواده و شیوه های مقابله با تعارض نوجوانان

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 35

چکیده

 به منظور بررسی نقش واسطه ای طرحواره های شناختی ناسازگار در ارتباط با فرآیند و محتوای خانواده و شیوه های مقابله با تعارض 400 نفر (240 دختر و 160 پسر) از دانش آموزان دوره دبیرستان شهر شیراز به روش خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. داده ها به کمک پرسشنامه شیوه مقابله با تعارض رحیم (1995), پرسشنامه طرحواره های یانگ (1999) و پرسشنامه فرآیند و محتوای خانواده سامانی (1387) گردآوری شد. تحلیل مسیر در  AMOS نشان داد که مدل های مفروض با متغیر مستقل محتوای خانواده در رابطه با شیوه های حل تعارض با مادر (به استثنای شیوه سلطه گرانه) و شیوه حل تعارض با پدر (به استثنای شیوه مهربانانه, سلطه گرانه و مصالحه گرانه) همگی تائید شدند. مابقی مدل ها تایید نشد. به منظور پیش بینی طرحواره های شناختی ناسازگار بر اساس فرآیند و محتوای خانواده در نوجوانان نیز به ترتیب ابعاد تصمیم گیری و حل مساله, انسجام و احترام متقابل و باورهای مذهبی از فرآیند خانواده, پیش بینی کننده های معنی داری برای طرحواره های شناختی ناسازگار (P<0.0001) و به ترتیب ابعاد زمان برای باهم بودن, ظاهر بدنی و منزلت اجتماعی, شغل و تحصیلات و تسهیلات تحصیلی از محتوای خانواده پیش بینی کننده های معنی دار برای طرحواره های شناختی ناسازگار (P<0.0001) بودند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

جلالی، ایران، و سروقد، سیروس. (1391). نقش واسطه ای طرحواره های شناختی ناسازگار در ارتباط با فرآیند و محتوای خانواده و شیوه های مقابله با تعارض نوجوانان. روشها و مدلهای روان شناختی، 2(7)، 19-35. SID. https://sid.ir/paper/227502/fa

Vancouver: کپی

جلالی ایران، سروقد سیروس. نقش واسطه ای طرحواره های شناختی ناسازگار در ارتباط با فرآیند و محتوای خانواده و شیوه های مقابله با تعارض نوجوانان. روشها و مدلهای روان شناختی[Internet]. 1391؛2(7):19-35. Available from: https://sid.ir/paper/227502/fa

IEEE: کپی

ایران جلالی، و سیروس سروقد، “نقش واسطه ای طرحواره های شناختی ناسازگار در ارتباط با فرآیند و محتوای خانواده و شیوه های مقابله با تعارض نوجوانان،” روشها و مدلهای روان شناختی، vol. 2، no. 7، pp. 19–35، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/227502/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button