مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

614
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

516
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی قزوین در خصوص اولین آزمون ساختاریافته بالینی در دوره ی آسیب شناسی دهان و فک و صورت

صفحات

 صفحه شروع 86 | صفحه پایان 92

چکیده

 آزمون بالینی با ساختار عینی(OSCE), یکی از بهترین روش های سنجش می باشد که می تواند جنبه های مهارت بالینی دانشجو را به صورت ساختار یافته بررسی کند. این مطالعه به منظور ارزیابی دیدگاه کلی دانشجویان درباره یOSCE, تخمین میزان پذیرش فرایند از طرف دانشجویان و ایجاد بازخورد در جهت بهتر شدن ارزیابی های آتی انجام شد. این مطالعه ی توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی روی دانشجویان (21نفر) سال چهارم دندانپزشکی قزوین در سال تحصیلی 92-91در دو نیمسال انجام شد. امتحان شامل 8 ایستگاه بود که مهارت هایی از جمله تشخیص لام-های میکروسکوپی, توصیف نمای هیستوپاتولوژی, استفاده از تصاویر رایانه ای هیستوپاتولوژیک, معرفی مورد جهت تشخیص افتراقی و طرح درمان را در برمی گرفت. طی یک روز در هرنیمسال با نظارت دو نفر از اعضای هیأت علمی با رعایت اصول ارزیابی آزمون آسکی در بخش آسیب شناسی فک و صورت دانشکده ی دندانپزشکی قزوین انجام گرفت. نمرات دانشجویان توسط نرم افزار SPSS-16جمع آوری و به کمک میانگین و درصد فراوانی تجزیه و تحلیل گردید. برای مقایسه ی نمرات دانشجویان در دو آزمون از روش تی تست استفاده گردید. (p<0/05) پس از پایان آزمون, پرسشنامه ای مشتمل بر 12 سؤال بر اساس پرسشنامه ی استفاده شده در مطالعات مشابه با روایی و پایایی تأیید شده در اختیار دانشجویان قرارگرفت که توسط دانشجویان بدون ذکر نام تکمیل و از آنها تقاضا شد محتوا و نحوه ی اجرای آزمون را ارزیابی نمایند و پیشنهادات خود را بنویسند. سپس پرسشنامه ها بررسی و به کمک میانگین و درصد فراوانی تحلیل گردید. در این مطالعه, 86% دانشجویان از اداره امتحان, 74% از زمان ایستگاه ها و 55% از ساختار امتحان رضایت داشتند. 73% بیان نمودند که بطور کامل از ماهیت آزمون آگاه بودند. حدود 68% دانشجویان عقیده داشتند که امتحان محدوده ی گسترده ای از دانش را مورد ارزیابی قرار می دهد. 45% آزمون را فرصتی برای یادگیری و 66% امتحان را استرس زاتر از امتحان های قبلی بیان نمودند. نتایج مطالعه بیان می کند OSCE, روش مناسبی جهت ارزیابی مهارت های دانشجویان و آگاهی از نقاط ضعف و قوتشان می باشد. استفاده از نقطه نظرات دانشجویان در برنامه ریزی آزمون می تواند باعث پذیرش بیشتر این روش برای آنها باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آزموده، فائزه، و کشانی، فروز. (1396). بررسی دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی قزوین در خصوص اولین آزمون ساختاریافته بالینی در دوره ی آسیب شناسی دهان و فک و صورت. توسعه ی آموزش جندی شاپور، 8(1 )، 86-92. SID. https://sid.ir/paper/228848/fa

    Vancouver: کپی

    آزموده فائزه، کشانی فروز. بررسی دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی قزوین در خصوص اولین آزمون ساختاریافته بالینی در دوره ی آسیب شناسی دهان و فک و صورت. توسعه ی آموزش جندی شاپور[Internet]. 1396؛8(1 ):86-92. Available from: https://sid.ir/paper/228848/fa

    IEEE: کپی

    فائزه آزموده، و فروز کشانی، “بررسی دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی قزوین در خصوص اولین آزمون ساختاریافته بالینی در دوره ی آسیب شناسی دهان و فک و صورت،” توسعه ی آموزش جندی شاپور، vol. 8، no. 1 ، pp. 86–92، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/228848/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button