مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

945
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

624
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش معنویت و شناختی رفتاری درمانی به شیو ه گروهی بر شادکامی د ختران افسرده ایرانی

صفحات

 صفحه شروع 87 | صفحه پایان 93

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی مداخله گروهی با دو روش شناختی-رفتاری و معنی درمانی بر شادکامی دانشجویان دختر دانشگاه تربیت معلم(تهران-کرج) در کشور ایران درسال تحصیلی( 89-90) به روش شبه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بر روی 30 نفر گروه نمونه (درهرگروه 10 نفر) که به روش در دسترس انتخاب شده اند صورت گرفت. در این پژوهش از دو روش گروهی 10جلسه ای درمان شناختی رفتاری ومعنویت درمانی استفاده شد و جهت جمع آوری داده ها در سه دوره زمانی (پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری) در دو گروه آزمایشی و شاهد از پرسشنامه شادکامی آکسفورد بهره گرفته شد. نتایج تجزیه وتحلیل داده ها به وسیله دو آزمون تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس مکرر درسطح 01/0 معنادار بودند. براین اساس نشان داده شد که هر دو رویکرد درمانی شناختی-رفتاری و معنی درمانی موجب افزایش میزان شادکامی در گروه آزمایش شده است و این تفاوت نسبت به گروه کنترل معنادار است. از سویی در هر دو رویکرد آزمون مجدد با فاصله یک ماه نشان از ماندگاری اثر درمان در افزایش میزان شادکامی است. همچنین در بررسی اثر بخشی این دو روش نیز مشاهده شد که معنویت درمانی در بعد شادکامی از درمان شناختی رفتاری اثر بخش تر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    گلچین، منیژه. (1396). اثربخشی آموزش معنویت و شناختی رفتاری درمانی به شیو ه گروهی بر شادکامی د ختران افسرده ایرانی. توسعه ی آموزش جندی شاپور، 8(ویژه نامه )، 87-93. SID. https://sid.ir/paper/228975/fa

    Vancouver: کپی

    گلچین منیژه. اثربخشی آموزش معنویت و شناختی رفتاری درمانی به شیو ه گروهی بر شادکامی د ختران افسرده ایرانی. توسعه ی آموزش جندی شاپور[Internet]. 1396؛8(ویژه نامه ):87-93. Available from: https://sid.ir/paper/228975/fa

    IEEE: کپی

    منیژه گلچین، “اثربخشی آموزش معنویت و شناختی رفتاری درمانی به شیو ه گروهی بر شادکامی د ختران افسرده ایرانی،” توسعه ی آموزش جندی شاپور، vol. 8، no. ویژه نامه ، pp. 87–93، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/228975/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا