مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

722
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

719
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی اثر جهانی شدن اقتصاد و سیکل های تجاری بر مارک آپ در بخش صنعت ایران

صفحات

 صفحه شروع 163 | صفحه پایان 187

چکیده

 هدف این مقاله, بررسی اثر جهانی شدن اقتصاد و سیکل ها بر مارک آپ (شکاف بین قیمت و هزینه ی نهایی) صنایع داخلی است. بدین منظور, از شاخص وسعت ارتباط بین المللی از نظر تجاری به عنوان شاخصی برای جهانی شدن استفاده شده است. در این مطالعه, نخست به سنجش مارک آپ پرداخته شده, سپس از داده های مربوط به 131 صنعت کد چهار رقمی ISIC و نیز داده های واردات به صنعت, بهره برداری گردیده است. براساس نتایج حاصل از سنجش مارک آپ درصنایع, در تمامی صنایع ایران بوده است. پس از ارزیابی مارک آپ, در قسمت دوم مقاله, با روش داده های مقطعی و تکنیک حداقل مربعات معمولی (OLS) به بیان چگونگی اثر گذاری متغیر سیکل و جهانی شدن اقتصاد بر مارک آپ صنایع داخلی پرداخته شد. نتایج حاصل از تخمین نهایی مدل نشان می دهد, متغیر جهانی شدن اقتصاد, اثر منفی بر مارک آپ صنایع داخلی دارد, که بیان گر آن است که با افزایش جهانی شدن اقتصاد و افزایش تجارت, ساختار بازاری صنایع داخلی به سمت رقابت سوق می یابد؛ نیز متغیر سیکل اثری مثبت و معنی دار بر مارک آپ صنایع داخلی دارد؛ همچنین اثر متقابل بین جهانی شدن و سیکل بر روی مارک آپ صنایع داخلی منفی است؛ به این معنی که با ورود متغیر جهانی شدن اقتصاد به مدل, اثر مثبت متغیر سیکل بر مارک آپ کاهش می یابد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شهیکی تاش، محمدنبی، کرانی، عبدالرضا، و رضائی، الهام. (1393). ارزیابی اثر جهانی شدن اقتصاد و سیکل های تجاری بر مارک آپ در بخش صنعت ایران. مطالعات راهبردی سیاست گذاری عمومی(مطالعات راهبردی جهانی شدن)، 5(13 (پیاپی 16) )، 163-187. SID. https://sid.ir/paper/229897/fa

    Vancouver: کپی

    شهیکی تاش محمدنبی، کرانی عبدالرضا، رضائی الهام. ارزیابی اثر جهانی شدن اقتصاد و سیکل های تجاری بر مارک آپ در بخش صنعت ایران. مطالعات راهبردی سیاست گذاری عمومی(مطالعات راهبردی جهانی شدن)[Internet]. 1393؛5(13 (پیاپی 16) ):163-187. Available from: https://sid.ir/paper/229897/fa

    IEEE: کپی

    محمدنبی شهیکی تاش، عبدالرضا کرانی، و الهام رضائی، “ارزیابی اثر جهانی شدن اقتصاد و سیکل های تجاری بر مارک آپ در بخش صنعت ایران،” مطالعات راهبردی سیاست گذاری عمومی(مطالعات راهبردی جهانی شدن)، vol. 5، no. 13 (پیاپی 16) ، pp. 163–187، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/229897/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button